Završava Splitsko ljeto, dodijeljene Judite

Dugo toplo splitsko ljeto danas završava, ali samo ono festivalsko. Na svečanom zatvaranju 65. Splitskog ljeta na Sustipanu bit će izvedena baletna predstava 'Piazzolla/Stravinski', a dodijeljene su i nagrade Judita za najbolja umjetnička dostignuća u dramskom i glazbenom programu festivala.

Nagradu Judita na području glazbe dobila je proslavljena mezzosopranistica  Renata Pokupić. Iz svijeta drame Juditu je dobio već nagrađivan komorni dramski projekt zagrebačkog teatra Exit drama "Susret". Nagradu će dobiti njezini protagonisti glumci Siniša Popović i Filip Križan te autorica i redateljica Nina Mitrović.



Pet vrsnih koreografa Igor KirovClaudio Cangialosi, Kristian Lever, Douglas Lee i Stephen Delattre predstavit svoje koreografije u 21 sat na Sustipanu u sklopu svečane završnice festivala.

Piazzollina 'Četiri godišnja doba'

- 'Četiri godišnja doba Buenos Airesa', skladba argentinskog majstora tanga Astora Piazzolle, sastavljena je od četiri kompozicije tanga koje su izvorno bile zamišljene kao različite kompozicije, a ne jedna suita, iako ih je Piazzolla s vremena na vrijeme izvodio zajedno, stoji u najavi.

- Koliko se prilagođavamo društvenim normama? Koliko slobode zaista imamo? Kad imamo ‘slobodu izbora’, je li to zaista istina? Struktura nam pomaže, vodi nas, ali sprječava li nas da pronađemo svoje stvarno ‘ja’? 'Ljeto' je metafora odluke u pronalaženju slobode, istaknuo je u najavi koreograf Claudio Cangialosi.

- 'Zima' je kratki apstraktni plesni uradak, u kojem kroz kontrast nesmotrene, ali još uvijek izolirane tjelesnosti, žudim za stvaranjem visceralnog osjećaja uzbuđenja kod gledatelja. Kroz pokret koreografije pokušavam se poigrati s glazbenom raznolikošću Piazzolline 'Zime', ustvrdio je, pak, Kristian Lever.

- Glazba iz tanga za tri plesača, 'Jesen u Buenos Airesu', poslužila je kao inspiracija za koncept i smjer u kojem je umjetnički postupak tekao u ovom novom kreativnom procesu s plesačima Hrvatskog narodnog kazališta Split. Tango, tradicionalno izvođen u paru, preoblikovan je u ovom komadu u nekonvencionalan trio za dva muškarca i ženu. Rad u maloj grupi od samo troje plesača naglašava individualnost svakog od njih i dopušta da se komad snažnije usredotoči na koreografske detalje i kompleksnost, izjavio je Douglas Lee.

- Godišnje doba smješteno između zime i ljeta, kada vrijeme postaje toplije, lišće i biljke ponovo počinju rasti i pojavljuje se cvijeće: plesači postaju cvijeće, a pokreti postaju miris, poruka je koreografa Stephena Delattrea.

Igor Kirov: Kakvo je 'Posvećenje proljeća' u 21. stoljeću?

Koreograf Igor Kirov zatvara, pak, plesni program uz djelo Igora Stravinskoga 'Posvećenje proljeća' - baletno i orkestralno koncertno djelo ruskog skladatelja napisano je za sezonu 1913. godine baletne trupe Ballets Russes Sergeja Djagiljeva. Izvornu koreografiju potpisuje Vaclav Nižinski, a scenografiju i kostime Nicholas Roerich.

- Kada je prvi put izvedeno, u Théâtre des Champs-Élysées 29. svibnja 1913. godine, avangardna priroda glazbe i koreografije izazvala je senzaciju. Iako zamišljeno kao scensko djelo, sa specifičnim odlomcima koji prate likove i radnju, glazba je postigla jednako, ako ne i veće priznanje kao koncertno djelo te se uvelike smatra jednim od najutjecajnijih glazbenih djela 20. Stoljeća, ističu iz splitskoga HNK-a.

- Ova interpretacija 'Posvećenja proljeća' slijedi izvorni libreto i glazbenu teksturu, koji prikazuju legendu iz poganske (pretkršćanske) Rusije. Legenda prenosi priču o obrednom žrtvovanju djevice koja mora plesati do smrti, kako bi vratila plodnost zemlji i povratila dobročinstvo poganskog proljetnog božanstva. Kakvo je 'Posvećenje proljeća' u 21. stoljeću? Koga danas žrtvujemo za dobrobit našeg čovječanstva? Odabrani, sa svojom magijom, sa snagom prirode, ostaju žrtve društva koje ih sažvače, proguta i izbaci u zaborav. Tu žrtvu kasnije generacije podižu kao dar, smatra Igor Kirov.

O tijeku i završnici Splitskog ljeta ekipa emisije Dobro jutro, Hrvatska razgovarala je s intendantom HNK-a Split Srećkom Šestanom: