"Ena nikad nije plesala, a svi muškarci su ludjeli za njom"

Antologijskim ulogama barunice Castelli, Klare i Laure Lenbach iz Krležine trilogije - Ena Begović osvojila je srca kazališnih gledatelja, a svojim filmskim ulogama ušla u povijest domaće i regionalne kinematografije.

- Djetinjstvo nam je bilo nevjerojatno. Bilo je točno onako kako treba biti. Mi smo se obožavale i non stop se tukle. Ona je bila jača fizički, često sam imala šavove na glavi. To je bila dnevna rutina, a isto toliko smo se smijale - otkriva glumica i Enina sestra Mia Begović u ciklusu "Velikani hrvatskog glumišta", epizodi posvećenoj tragično i prerano preminuloj prvakinji HNK u Zagrebu, koja je stradala 15. kolovoza 2000. na Braču.

Počela je jako rano učiti engleski, sa 4,5 godine je već pisala, čitala. Ena je već tada pokazivala sklonost za osamljivanjem, dodaje Mia.


Fotografija iz ciklusa "Velikani hrvatskog glumišta" posvećenoj Eni Begović


Fotografija iz ciklusa "Velikani hrvatskog glumišta" posvećenoj Eni Begović

- Svaki dan se osamila na par sati. Tu svoju naviku je zadržala do samoga kraja. Ja sam bila malo ljubomorna na nju što ona nema toliku potrebu za društvom kao ja. Pa sam ju često gnjavila, moram priznati, bila sam nemoguća mlađa sestra. I uvijek je bila drugačija. Ona nikad nije plesala, a svi muškarci su ludjeli za njom. Upravo zato što je mogla biti "cool". Ona je bila "cool" s izuzetno bogatim svijetom. Ena je imala nevjerojatan smisao za humor. Uvijek bi nas zabavljala. Ali to otvaranje i zatvaranje, kad bi se povukla u sebe bila je potpuno mirna, a kada bi se igrala, imala bi nevjerojatnu dozu energije - prisjeća se Mia.

Sjeća se, kaže, i njezinog pogleda.


Fotografija iz ciklusa "Velikani hrvatskog glumišta" posvećenoj Eni Begović

- Kao da je imala žarač u očima, potpuno nevjerojatno... A iza toga bi potpuno ušla u sebe - kaže Mia i dodaje da je Ena imala nekakvu vrstu meditacije u sebi koju je koristila prije izvedbe velikih uloga. Posao i prijatelji bili su joj sve. Bila je nevjerojatno sramežljiva, a s druge strane samosvjesna, dodaje.


Fotografija iz ciklusa "Velikani hrvatskog glumišta" posvećenoj Eni Begović

Glumica Ankica Dobrić s Enom je 1979. godine upisala Akademiju.

- Ena i ja smo odmah 'kliknule'. Još na prijemnom dogovorile smo se da zajedno unajmimo stan. Tako da smo od početka zajedno živjele. Bile smo prave cimerice, kolegice i prijateljice. Njena mama je šivala pa je ona bila obučena u neke široke suknje, gore je nosila bluzice. Imala je puštenu kosu, na nogama balerinke i bila je jako sramežljiva. Vitka kao vrba i dosta povučena. Ja sam jako voljela kuhati, a Ena je voljela raditi neke druge stvari pa smo imale podjelu rada i zapravo smo savršeno funkcionirale - prisjeća se Ankica Dobrić.


Fotografija iz ciklusa "Velikani hrvatskog glumišta" posvećenoj Eni Begović

- Ena Begović je bila jedna od onih divnih pojava, ne samo hrvatske kinematografije, nego i hrvatske kulture. I kada gledamo koliko je ona sjala dok je nastupala u kazalištu, na filmu, na televiziji, možda je taj sjaj bio još veći u onim nažalost dugim periodima kada nije nastupala. A redovito je dobivala recimo Večernjakovu ružu za najbolju glumicu u razdobljima kada nije glumila. To moram priznati da nitko nije postigao ni prije nje ni nakon nje - kaže u ovoj epizodi "Velikana hrvatskog glumišta" Daniel Rafaelić, povjesničar filma.


Fotografija iz ciklusa "Velikani hrvatskog glumišta" posvećenoj Eni Begović

-
Njezina filmska pojava dolazi na val onih velikih glumica koje su obilježile neka bitna razdoblja hrvatske filmske povijesti. Ono što je možda nekad davno bila Ita Rina, pa Marija Crnobori, pa Irena Kolesar, onda je na vrh svega toga, na tron došla Ena Begović. Pojavljuje se naravno kod Zafranovića u "Okupaciji u 26 slika". To je bilo toliko upečatljivo da smo je svi tamo prepoznali i dobiva nakon toga veliku i značajnu ulogu u "Padu Italije". Onaj izlazak iz mora, to su kadrovi koje, da ne živimo u doba neokonzervativizma, bi svi trebali imati po svojim stanovima! - govori Rafaelić.


Iz ciklusa "Velikani hrvatskog glumišta" posvećenoj Eni Begović

- Ta pojava, mediteranska pojava, ali čvrsta pojava jedne snažne žene, jedne inteligentne žene, beskrajno lijepe i darovite žene, to je nešto najbolje što je naša kinematografija mogla iznjedriti - nastavlja.

Jakov Sedlar Enu je upoznao, kaže, krajem 70-ih, jednog kišnog dana, jedne jeseni u "Zvečevu", tadašnjem okupljalištu mladih.

- Ona me pitala imam li šibice za pripaliti cigaretu, međutim ja nisam pušio. I to je bio prvi put kad smo se susreli. Počeo sam s njom komunicirati više na Akademiji. Znao sam preko novina da je igrala u jednom Ristićevom filmu prije, dok još nije bila na Akademiji . 'Kliknuli' smo kao prijatelji od početka i do kraja njenog života bili smo nerazdvojni prijatelji. Mogu kazati da je bila najbolji prijatelj kojega sam imao u životu. Ako ukratko mogu reći nešto o Eni - bila je introvertirana, senzibilna, bila je vrlo ranjiva osoba - pripovijeda Sedlar u epizodi posvećenoj velikoj glumici.


Fotografija iz ciklusa "Velikani hrvatskog glumišta" posvećenoj Eni Begović

U jednom trenutku Ena je poželjela biti majka.


Fotografija iz ciklusa "Velikani hrvatskog glumišta" posvećenoj Eni Begović

Fotografija iz ciklusa "Velikani hrvatskog glumišta" posvećenoj Eni Begović

- Sjećam se kada je došla kući iz rodilišta, gleda me, drži to čudo u rukama, cure joj suze. I rekla je: 'Tek sada razumijem o čemu si mi pričala. I ja imam potrebu i osjećaj staviti svu djecu ovog svijeta u svoje krilo'. I plakala je od ljubavi i od ljepote što je postala mama - prisjeća se Mia Begović.

- Kad je poginula, strašno me to pogodilo. Potpuno sam zanijemila. Cijeli dan nije izašao glas iz mene. Bila sam zapravo jako ljuta na boga. Zašto ju je uzeo, zašto sada kad ima to malo biće i kada je trebala tek uživati u njemu? Jer je prošlo tek mjesec dana, a ona je otišla. I zapravo mi je jedan svećenik u tome pomogao. Pitala sam ga kako je moguće da se nešto takvo dogodi. On je rekao 'Znate, trebalo je birati, netko je morao otići'. A onda sam ja rekla: 'Da, onda je bolje da ona ode, a Lana ostane'. Bilo je to za mene baš traumatično - prisjeća se Ankica Dobrić.

Pogledajte epizodu posvećenu Eni Begović:





Epizoda u kojoj se jedne od najznačajnijih hrvatskih glumica s nostalgijom i ljubavlju prisjećaju i govore o njenom životu i umjetničkoj karijeri teatrologinja Ana Lederer, sveučilišni profesor Slobodan Prosperov Novak, Mia Begović, Ankica Dobrić, Daniel Rafaelić, Lordan Zafranović, Dragan Despot, Jakov Sedlar, Josip Radeljak, Antun Vrdoljak, Georgij Paro i Joško Ševo dostupna je na HRTi platformi, baš kao i cijeli ciklus "Velikani hrvatskog glumišta".