Zdrav život: Izbacite mobitele iz spavaće sobe

Jeste li primijetili kako se budite umorni ili na poslu ne uspijevate zadržati koncentraciju? Uhvatite li se ponekad kako pred spavanje tipkate po mobitelu ili je to čak češće pravilo nego iznimka? Upravo deprivacija spavanja, odnosno sustavno i svjesno uskraćivanje vremena za spavanje moglo bi biti razlog umora.

- Izazov predstavljaju moderne tehnologije i velika količina informacija,  društvene mreže na kojima se stalno nešto zbiva jer je veliki broj ljudi uključen. Ljudi su sve dulje na mobitelima, na tabletima, posebno u večernjim i noćnim satima. Tako smanjuju vrijeme spavanja, kaže psihijatar Domagoj Vidović.

Mobitel ili televizor, što je gore? 

-Svjetlost televizora uglavnom nas ne razbuđuje, što se ne može reći za svjetlost koju emitiraju zasloni mobitela. Razlika je zapravo u spektru koji je emitiran - pokazalo se da plava svjetlost koju emitiraju mobiteli ima razbuđujući učinak, dodaje dr. Vidović.

Nedostatak sna dovodi do manjka socijalne inteligencije

Dugoročne posljedice deprivacije spavanja posebno su izražene kod mlađe populacije, a osim neraspoloženosti i pospanosti, nedostatak sna može voditi ka slabijim socijalnim vještinama. Ako dugo vremena ne spavamo dovoljno u razvojnoj fazi, npr. u dječjoj dobi i adolescenciji. Naš mozak, zbog neurofizioloških poteškoća u koje smo ga sami doveli, može dugoročno izgubiti mogućnost preciznog prepoznavanja tuđih emocija.

Oni koji malo spavaju imaju veću sklonost debljanju

Osim manjka socijalne inteligencije deprivacija sna može imati i neke druge posljedice na čovjeka, kaže specijalistica neurologije Ana Marija Šantić. Manjak sna remeti lučenje hormona koji reguliraju osjećaj gladi, osjećaj sitosti, hormona koji reguliraju glukogenezu i lipolizu. Osoba koja je neispavana imat će veću sklonost debljanju i imat će povećan rizik za dijabetes i kardiovaskularne poremećaje.

- Skloniji su konzumaciji alkohola, konzumaciji kanabisa, skloniji su ulaženju u različita rizična ponašanja, od rizičnih sportskih događaja do nekontroliranih seksualnih aktivnosti, dodaje Domagoj Vidović, psihijatar.

Djeca posebno osjetljiva

Djeca su posebno podložna razvoju ovakvih ponašanja. Zato je vrlo važno i adolescentima, a i djeci mlađe dobi osigurati dovoljno sati kvalitetnog sna.
Primjerice da se starijoj djeci kaže da u 11 sati navečer mobitel donesu u vašu spavaću sobu i na taj ih način izolirate od svih mogućih štetnih posljedica.

A i u odrasloj dobi preporučuje se, kaže specijalistica neurologije Ana Marija Šantić. barem prije spavanja, izolirati od mobitela, televizora i drugih elektroničkih uređaja, posebice za osobe koje inače pate od nekog poremećaja sna. Minimalno pola sata prije spavanja trebalo bi isključiti i udaljiti elektroničke uređaje iz spavaće sobe. Preporučuje se u spavaću sobu ne stavljati televizore, ne koristiti laptope, mobitele.

Upalite "dobru" svjetlost

Ako primjerice zbog posla ne možemo izbjeći noćno tipkanje po mobitelu, postoje načini da se utjecaj plavog svjetla, koji inače ima razbuđujući učinak, smanji paljenjem druge svjetlosti u prostoriji. 

Nesanica, apneja, parasomnija i sindrom nemirnih nogu najčešći su poremećaji spavanja, a deprivacija sna, kao jedan od problema, mogla bi se pokazati tek na generacijama koje dolaze. Od tehnologije se naravno ne možemo u potpunosti odmaknuti, ali je važno ne dopustiti da ona potpuno ovlada našim životima.