Je li se mogla spriječiti tragedija mirogojskog tramvaja br. 13?

U maglovito jesenje jutro 31. listopada 1954. godine 60 putnika tramvaja broj 13, koji je prometovao na redovnoj liniji Mirogoj – Šoštarićeva ulica, nije ni slutilo što ih čeka.

Tramvaj je vozio nizbrdicom prema Zvijezdi kada su mu otkazale kočnice. Devet stotina metara prešao je za minutu i pol i u tom kratkom periodu putnici su s vriskom i polijeganjem na njegovu podnicu očekivali ono najgore. Prevrnuo se u nestabilnom kretanju brzinom od oko 80 km/sat, čak pet puta višom od dopuštene. Potom je otklizao obarajući stabla kestena te udario u metalni stup koji ga je prepolovio. Smrtno je stradalo devetnaest putnika, a njih 37 bilo je teško ozlijeđeno.

Na mjesto događaja upućene su brojne interventne ekipe, a zagrebačke bolnice angažirale su svo svoje ljudstvo kako bi pružile potrebnu pomoć ozlijeđenim putnicima.

Naš ugledni novinar i književnik Mladen Kušec bio je doma kada je na radiju čuo da se dogodila nesreća. Kaže kako nitko u obitelji nije ni pomišljao da se u tramvaju nalazila i njegova trudna sestra. Ušla je na prednja vrata, ali se kasnije pomaknula prema stražnjem dijelu kola što joj je, smatrala je, spasilo život. U nesreći je zadobila teži potres mozga. - Nevoljko je o tome razgovarala. Čovjek se distancira od zla, ističe Kušec.

Iz arhive HRT-a
Za nesreću je osuđen vozač. Njegov je propust bio što je, nakon zatajenja elektrodinamičke kočnice, dopustio da tramvaj postigne preveliku brzinu prije negoli je počeo koristiti onu ručnu. Otegotnu okolnost činila je pruga prekrivena lišćem koje je pridonijelo smanjenju trenja između kotača i podloge, ali i bezuspješnosti kasnijeg kočenja.

Nije dokazano, no sumnjalo se i na nedovoljnu količinu pijeska u spremniku. Tramvaj tipa M-24 je, naime, imao polugu uz pomoć koje se puštao pijesak ispod vozila kako bi se povećala sigurnost vožnje te smanjio put kočenja. Dužnost vozača bila je provjeriti količinu pijeska u spremniku te ga nadopuniti ukoliko količina pijeska nije bila dostatna.

Usto, najtežoj tramvajskoj nesreći u povijesti hrvatske metropole te prema riječima kroničara ZET-a Dražena Bijelića, jednoj od 10-ak najtežih koje su se dogodile u tramvajskom prometu u svijetu, prethodio je sudar spomenute 13-ice sa zaprežnim kolima na Degenovoj ulici. Tada je zapravo trebalo uslijediti njezino isključenje iz prometa. No ono se, nažalost, nije dogodilo.

Zbog mirogojske nesreće tramvajski promet od Gupčeve zvijezde do Mirogoja od toga je kobnoga dana u prekidu bio čitavo desetljeće, sve do 1964. Ponovno uspostavljena tramvajska linija vozila je do 15. svibnja 1967. godine, od kada na Mirogoj voze autobusi.

Na multimedijskoj usluzi HRTi donosimo epizodu dokumentarne serije "Nesreća" scenarista i redatelja Arsena Oremovića koja pripovijeda upravo o ovom nesretnom događaju.