Ekskluzivno: prvi smo snimili nikad viđenog Picassa

U zagrebačkoj Esplanadi sinoć su javnosti prvi put predstavljene dvije slike za koje se pretpostavlja da im je autor slavni španjolski slikar Pablo Picasso. Potvrde autentičnosti još nema, a radovi su u posjedu su zasad anonimnog vlasnika iz Hrvatske.

- Jesu li nepoznata djela Picassa, koja stižu u Mimaru, autentična?

Radove koji su najavljeni kao kubistička remek-djela velikog umjetnika - kolaž 'Mandolina i gitara' iz 1913. te ulje na platnu 'Žena s gitarom' iz 1910. godine snimila je naša ekipa ekskluzivno za središnji Dnevnik HTV-a:



Napeti put od Pariza do sadašnjeg vlasnika

Sinoćnji događaj uistinu je bio poseban: javnosti su prvi put predstavljene dvije slike koje se pripisuju slavnom Pablu Picassu. Tim stručnjaka obrazložio je svoje analize koje je obavio radi dokazivanja autentičnosti. Nije nedostajalo znatiželje i - uzbuđenja.

’Žena i gitara’ i ‘Mandolina i gitara’ već danima su u središtu pozornosti kulturne javnosti. I stručnjaci i nestručnjaci, neki dobrohotni neki vrlo skeptični pitali su se isto - jesu li autentične?

Njihov se put od Pariza, iz prvih desetljeća 20. stoljeća, do sadašnjeg, hrvatskog vlasnika koji želi ostati anoniman, opisuje u detalje, napeta je to priča, kao i činjenica da se već dvadeset godina radi na dokazivanju njihove autentičnosti.

Jesu li radovi autentični?

U istraživanju je sudjelovala velika ekipa domaćih i svjetskih stručnjaka - od povjesničara umjetnosti, grafologa, kemičara i fizičara, pri čemu su korištene suvremene znanstvene metode.

Bitna je činjenica da nedostaje potvrda autentičnosti Picassova sina Clauda koji ih nije pronašao u svojem katalogu pa nije želio sudjelovati u cijelom tom postupku.

Redoviti profesor i voditelj laboratorija i restauriranje umjetnina Akademije likovnih umjetnosti dr. Vladan Desnica, koji je bio uključen u ekspertize koje su se provodile nad djelima, kaže kako je jedna slika, potpuno 'čista', a kod druge se još istražuju neki elementi.

- Velik broj ljudi bio je uključen u istraživanje, nekoliko internacionalnih timova već godinama radi na tome, i sve ukazuje na to da se radi o autentičnim djelima. Materijali koje smo analizirali su u skladu s autentičnim materijalima koje je Picasso u to doba koristio, tvrdi Desnica.

Sudski vještak za grafologiju, dokumente i rukopise Igor Jelovac kaže da ne može potvrditi autentičnost djela, ali smatra da je hipoteza o autentičnosti tih djela vrlo snažno podržana.

Umjetnik i istraživač Nick Kačić Miošić je radio i na kolažu i na kubističkoj slici: Sve se posložilo. Dr. Desnica je svojim analizama manje-više potvrdio da su pigmenti identični drugim Picassovim djelima, a ja imam veze i u Muzeju Metropolitan i u Guggenheimu, pa sam te analize i njima dao na uvid i oni su oduševljeni. Ostali su bez teksta, ističe Kačić Miošić.

O sudbini djela može se samo nagađati - namjera vlasnika je, doznajemo, da slike ponudi na tržištu da budu prodane u Hrvatskoj ili negdje u bogatom bijelom svijetu.

No, dok su ‘Žena i gitara’i ‘Mandolina i gitara’ još u Zagrebu, publika ih od 2. prosinca može vidjeti u zagrebačkom muzeju Mimara.