22. prosinca 1910. - Dubrovački tramvaj

Ideja da se u Dubrovniku, od Gruža do Pila, sagradi električni tramvaj kod Dubrovčana je 1908. izazvala veliko oduševljenje. Međutim, od ideje do ostvarenja prošle su pune dvije godine, pa je tramvaj s Pila prvi put krenuo 22. prosinca 1910.

Pričalo se kako je nekoliko, za tu ideju zagrijanih Dubrovčana, dugo vremena prebrojavalo prolaznike iz Gruža u Grad i obratno. Na temelju tih podataka sastao se odbor koji je utvrdio rentabilnost i značenje tog prometnog pothvata. Donesen je zaključak da Grad sudjeluje u gradnji sa 60 tisuća kruna, a Gruž s 40 tisuća. Radovi na postavljanju tračnica, žica i stupova bili su završeni za 48 dana i tramvaj je provozao u doba kada u mnogim hrvatskim gradovima još ni žarulja nije zasvijetlila.

Za početak nabavljeno je 5 zatvorenih kola i 3 otvorene prikolice za ljeto. Dubrovački je tramvaj vozio brzinom od 40 do 45 km/h a uzbrdicu Boninova savladavao je malo brže od pješaka. Svih 60 godina, osim kratko vrijeme pred kraj I. svjetskog rata i dva ratna mjeseca 1942. kada je Dubrovnik bio bombardiran popularni Žućko je stalno vozio. No promet je rastao, pojavila se jaka konkurencija brzih autobusa. Tramvaj je, na žalost, imao sve više nezgoda, a posljednja, strašna, u ožujku 1970., ubrzala je odluku o ukidanju svojevrsnog simbola Dubrovnika – tramvaja koji je dio duha Grada, njegove nostalgije i imanentne ljepote – kako je napisao Luko Paljetak.