30 godina Montažstrojeve politički angažirane estetike

Premijerom trodijelnog dokumentarnog performansa ‘Zona’, autorskog projekta Boruta Šeparovića, umjetnički kolektiv Montažstroj obilježio je 18., 19. i 20. prosinca u MSU-u u Zagrebu 30. obljetnicu izvedbe svojeg prvog projekta i početka istraživanja politički angažirane umjetničke estetike.

Završni performans koji objedinjuje tri premijerne izvedbe održan je sinoć, 22. prosinca. Početak Montažstroja vezan je upravo za zagrebački Muzej suvremene umjetnosti i 22. prosinca, kada je 1989. godine ispred tadašnje Galerije suvremene umjetnosti na otvorenju izložbe Kazimira Maljeviča izvedena umjetnička akcija Kopačka u galeriji.

Dio Montažstrojeva arhiva dostupan je na njihovu YouTube kanalu, a u nastavku se prisjećamo 25. obljetnice Montažstroja:
25 godina sinonima za društveno angažiranu umjetnost

Gradeći na izvornoj misli osnivača Boruta Šeparovića, a to je stvaranje umjetnosti koja je u prvome redu odgovorna prema zajednici unutar koje nastaje, Montažstroj je realizirao pedesetak javnih umjetničkih akcija, inicijativa i projekata, u čijem je središtu demistifikacija društvenih vrijednosti, propitivanje različitih aspekata društvene stvarnosti, te inzistiranje na etici ispred estetike u profesionalnoj odgovornosti.

Provokativnim sadržajima čiji interaktivni karakter pretvara pozornicu u mjesto aktivnog sučeljavanja i osvještavanja društvenih i inih proturječja, razgradnje stereotipa i refleksije svih sudionika umjetničkoga čina i izvođača i publike, Montažstroj je stvorio vlastiti izvedbeni žanr: crossover fizičkog teatra i dokumentarističkog kazališta s političkom potkom i etičkom odgovornošću uobličen u estetski kulturni čin.

U široj javnosti Montažstroj je ostao zapamćen po spotu i pjesmi 'Croatia In Flame' koju su ostvarili u suradnji s H.C. Boxerom:




Tridesetu godišnjicu Montažstroj obilježio je performansom ‘Zona’, kojim na primjeru propaloga projekta zagrebačke Sveučilišne bolnice propituje raspad sustava hrvatskog javnog zdravstva kao odraza društvenih procesa u proteklih 30 godina.

- Na 30. obljetnicu vratili smo se u MSU i trodijelnim performansom 'Zona' propitali raspadanje sustava javnog zdravstva na primjeru Sveučilišne bolnice u Blatu. Više od 400 tisuća zaposlenih građana Zagreba više od deset godina plaćalo je samodoprinos za bolnicu koja nikad nije dovršena. Umjesto pružanja zdravstvene sigurnosti, propada na kraju grada baš kao što je propao društveni i ekonomski sustav koji ju je gradio, ističu iz Montažstroja.

- Glasine oko objekta koji je trebao dovršetkom gradnje postati središnjim zdravstvenim objektom Hrvatske počele su valjda još samim pripremnim radovima i izradom dokumentacije prije 40 godina. S vremenom, jednako kao što je vegetacija bujala oko ove zgrade bez uporabne dozvole, obavijajući njezine čelične konstrukcije, o njoj su počele u gradu kolati različite urbane legende i priče, dodaju.

Važnost priče o nedovršenoj Sveučilišnoj bolnici izvire upravo iz činjenice da ona jest zrcalo našeg društva i svih procesa kroz koje je ono prošlo posljednjih 30 godina, smatraju u Montažstroju.

‘Zona’ je trodijelni performans čije su tri premijere bile izvedene u dvorani Gorgona MSU-a. Svaka od izvedbi je zasebna cjelina.

U nedjelju, 22. prosinca (ZONA A+B+C), na sam 30. rođendan Montažstroja, izveden je završni performans koji je objedinio sve tri prethodne izvedbe.

Performans izvode glumice Biserka Ipša-Kunčević i Slavica Knežević-Torjanac, te glumci Pjer Meničanin, Vinko Kraljević i Alan Katić, uz nastup Pjevačkog zbora Sv. Ana.

Performans je osmišljen kao dio cjelogodišnje rezidencije u Muzeju suvremene umjetnosti, a snima se za potrebe dokumentarnog filma. Tijekom performansa odvijalo se javno snimanje, pa je za ulazak u dvoranu bilo potrebno potpisati privolu o sudjelovanju u snimanju dokumentarnog filma. 

Na završnom performansu bila je ekipa Vijesti iz kulture: