Moderna galerija s izložbe povukla fotografiju ‘Azra’

Moderna galerija odlučila je u petak povući fotografiju ‘Azra’ Jasmina Krpana s izložbe ‘Ikonografija grada 1950.-2000.+ - vizije grada’ nakon što je to zatražio autor koji je osobno na dan otvorenja izložbe fotografiju i skinuo sa zida istaknuvši da ga nitko nije pitao slaže li se da se ta njegova fotografija izloži.

Spomenuta multimedijalna i interdisciplinarna izložba ‘Ikonografija grada 1950.-2000.+ - vizije grada’, koju autorski potpisuje muzejski savjetnik Moderne galerije Željko Marciuš, a stručni suradnici su Frane Dulibić, Saša Pavković, Vanja Babić, Milivoj Zenić i Feđa Gavrilović, otvorena je ovoga utorka navečer uz napomenu kako je riječ o najsloženijem projektu te jedine nacionalne galerije moderne i vizualne umjetnosti.

Fotograf Jasmin Krpan obratio se u petak u Modernoj galeriji novinarima i objasnio zašto je skinuo svoju fotografiju. Posvjedočio je kako se neugodno iznenadio kada je na otvorenju izložbe vidio svoju fotografiju ‘Azra’, objavljenu u ‘Poletu’ koju, istaknuo je, nikada ne bi dao za ovu izložbu jer smatra da nema dodirnih točaka s temom izložbe.

Krpan je podsjetio da je autor rekao kako je izložba pripremana tri godine te ustvrdio da ga u tom razdoblju nitko nije obavijestio da će biti izložena i njegova fotografija, a još manje da ga je netko pitao slaže li se s tim.

- Živući autor ima pravo znati i odlučivati kako, gdje i u kojemu kontekstu će se koristiti njegovo djelo. Nakon autorove smrti o tome brigu vode pojedinci ili institucije kojima je ostavio autorska prava i tako je to u uređenim društvima, rekao je Krpan.

S tim u vezi, spomenuo je kako su se legalni nasljednici prava Arsena Dedića - Gabi Novak i Matija Dedić javno usprotivili načinu na koji je vjerska udruga ‘Vigilare’ koristila Dedićevu pjesmu ‘Kad se male ruke slože’ za propagandnu kampanju protiv pobačaja.

- Ali, za razliku od njih koji nisu mogli 'skinuti' pjesmu s nevidjivog etera, ja sam mogao sa zida skinuti svoju fotografiju što sam i učinio svjestan toga što činim, izjavio je Krpan i dodao kako je video snimku svoga čina stavio na internet jer nije namjeravao skrivati svoj postupak.



Krpan: 'Jedino autori izloženih djela nisu plaćeni za svoj rad'

Istaknuo je kako se Moderna galerija financira iz proračuna, da ova izložba, kao i sve druge, ima svoju cijenu i komercijalna je jer će posjetitelji, da bi ju mogli razgledati, kupiti ulaznicu.

- Siguran sam da jedino autori izloženih djela nisu plaćeni za svoj rad i zato ne pristajem da se na takvoj izložbi u bilo kojem obliku izlaže moj rad za što neću biti plaćen kao što su plaćeni kustosi i stručni suradnici, dizajneri kataloga i svi drugi sudionici, izjavio je Krpan.

Pozvao je Modernu galeriju da ‘njegovu malu fotografiju uklone s izložbe i na taj način pokažu da poštuju pojam autora i njegov rad na kome se temelji  njihova institucija i njihove plaće koje svaki mjesec dobivaju iz državnoga proračuna’.

Mladim autorima je pak poručio da ‘ne pristaju na gotovo robovlasnički tretman muzeja i galerija i bore se da budu plaćeni za svoj rad jer su, bez autora, galerije 'mrtvo slovo na papiru'.

Fotografija privremeno u depou, nakon izložbe bit će vraćena posuditelju

Nakon obraćanja Jasmina Krpana, pročitano je i službeno priopćenje Moderne galerije u kojemu je istaknuto da ta galerija ‘ni u kome slučaju nije željela ugroziti autorska prava gospodina Krpana čije je ime i napisano na legendi koja prati fotografiju’.

Ako je pak sporno vlasništvo fotografije, Moderna galerija smatra da to Jasmin Krpan mora riješiti na drugi način - pravnim putem s osobom koja je vlasnik fotografije.

Modernoj galeriji je i ‘žao što gospodin Krpan smatra da ta njegova fotografija nije dovoljno reprezentativna’. Neshvatljiv im je i Krpanov postupak koji im se, istaknuto je, mogao obratiti pismenim ili usmenim putem ako je smatrao da postoji problem poštivanja autorskih prava, kako bi taj problem riješili na obostrano zadovoljstvo, a ne da samoinicijativno i bez ičije dozvole otuđi izloženu fotografiju sa zida.

Zato će Moderna galerija fotografiju privremeno pohraniti u depo do kraja izložbe kada će ju vratiti posuditelju.
Spektakularna izložba o gradovima u Modernoj galeriji