Svjetionik iz 1884.

Iako prvenstveno služe za sigurnost u pomorskom prometu, svjetionici su oči pomorcima koji ploveći morem ushićeno očekuju da zasvijetli, znajući tako da su blizu kopna.

Riječki svjetionik prvi je puta sagrađen i postavljen na tadašnji riječki lukobran, davne 1884. godine. Mnogim je pomorcima puno pomogao, ali je zbog slijeganja nasipa na lukobranu, morao biti premješten.

- I to je zanimljivo da je svjetionik koji je sagrađen i objekt je sigurnosti plovidbe da drugima pokazuje put, zapravo je počeo na neki način tonuti. On je rastavljen i preseljen na Mlaku, rekao je istraživač pomorske baštine Jakov Karmelić.

I na Mlaki je dva puta mijenjao poziciju, da bi 1934. godine bio postavljen na mjesto gdje je danas. Imao je riječki svjetionik i svoju repliku u Budimpešti. Naše sačuvane svjetionike preuzela je tvrtka Plov put, a u riječkom je smještena obalna radio postaja kojoj se redovito javljaju pomorci.

- Redovito da, ali mi smo tu da bdijemo nad kanalima za pogibelji i vršimo komunikaciju između centara za traganje i spašavanje i unesrećenog na moru. Mi smo uši pomorskog prometa, rekao je Željko Šimac, šef obalne radio postaje Rijeka radio.

Zanimljivo je što unutar svjetionika postoje i stanovi. Kako su nekad tu živjeli svjetioničari sa svojim obiteljima, gospođa Anka Bašić ostala je živjeti unutar svjetionika, nakon smrti supruga Tomislava.

- Bio je svjetioničar, u službi je bio od 63. do 96., govori.

Pokreće ga automatski mehanizam, ali još uvijek svijetli na svojih 40 metara, iako nije na samome moru. Ubrzo će izgubiti svoju funkciju, ali ne i smisao.

A posebno atraktivno može biti penjanje na sam vrh, do platforme na kupolu, s koje se pruža prekrasan pogled na Rijeku - našu ovogodišnju europsku prijestolnicu kulture!