Što je zapravo pilates - tko ga je osmislio i kako on funkcionira?

Kada je osmislio sustav vježbi Josef Pilates nije ni sanjao koliko će ta metoda vježbanja postati popularna i koje će se sve promjene dogoditi. Od početnih vježbi za leđa i središnji dio tijela danas imamo vježbe s loptama, obručima, vrpcama.

Kineziologinja Adriana Dolančić svoj je profesionalni rad usmjerila na razumijevanje i razvijanje vježbi pilatesa. Nama je bilo zanimljivo saznati što su zapravo te vježbe i zašto je od mnogih koje je isprobala u svojoj karijeri izabrala baš njih i danas ih uspješno poučava.

- Na mom tijelu se pilates pokazao kao najbolja i najefikasnija tehnika koja mi je osim pravilnog držanja, izuzetne posture služi i kao jedna tehnika koja mi rasterećuje kralježnicu, jer u njemu nema poskoka, skokova i nekakvih kompresija kralježnice, nego on je dosta zapravo rasterećujući za kralježnicu, rekla je kineziologinja Adriana Dolančić.

Ako se izvodi pravilno, u manjim grupama i pod stručnim vodstvom pilates je idealna rekreacija.

Sam Pilates sve je započeo zbog vježbi disanja. Bio je astmatičar pa su ga zanimale vježbe disanja jer ono je veoma važno pri izvođenju vježbi. Kontrola disanja prisiljava nas na koncentrirano izvođenje pokreta.

- Trebamo biti usredotočeni na ono što radimo. To je ono što se zove body and mind odnosno povezanost tijela, uma i duha, odnosno da mislimo što radimo kada izvodimo svaku vježbu, jer njegov cilj nije bio da vježba mora biti izvedena na tisuće puta, stotine puta i tako dalje, nego da je pokret točan, kazala je Dolančić.

Od 23 originalne nastao je široki spektar različitih vježbi. Današnjem čovjeku samo 23 vježbe nisu bile dovoljne za cjelovit trening, a i vrijeme u kojem su nastale bitno se promijenilo. Čovjek više ne boravi toliko u prirodi često je zgrčen ispred kompjutora u sjedećem položaju. Napeti vratni mišići uzrokuju lančanu reakciju pa nas bole leđa, kralježnica, zglobovi.

- Tehnika se mijenjala kako se mijenja i ljudski život, koliko mi idemo naprijed, koliko posao nas zapravo uništava, kaže kineziologinja Dolančić.

Suvremeni čovjek sve više prihvaća zdrave navike pa je i vježbanje jedna od njih.

- To je bila tajna tehnika plesača i baletana i bila je jako usmjerena na istezanje, na jačanje. Danas je ona usmjerena više-manje na ciljane vježbe koje se provode u malim grupama i na postularno držanje i na kralježnicu kao biti toga svega i na trbušnu muskulaturu koja drži taj kralježnički stup, kazala je Dolančić.

Još je jedna sprava zainteresirala rekreativce, ali i sportaše, plesače i rekonvalescente. Reformer. Nastao je još za vrijeme 1. svjetskog rata, kada je Josef Pilates na krevete ranjenika montirao opruge i ručice te male utege kako bi vježbali i što brže se oporavili. Danas on, naravno, izgleda potpuno drugačije.

- Za neke on još uvijek izgleda kao sprava za mučenje, međutim on je po meni jako elegantan sa samom svojom izvedbom vježbi. Vježbe se mogu izvoditi i u ležećem stavu i u klečećem, stojećem, sjedećem - dakle u svim pozicijama. Jedna vježba, odnosno jedna sprava zamjenjuje nekoliko sprava u teretani, što je bitno naglasiti. Vježbe služe kada jačamo mišić, automatski ga istežemo, rekla je kineziologinja Dolančić.

Pilates zahtijeva stručno vodstvo, male grupe i stalnu edukaciju. Međutim dobrobiti su velike, objašnjava nam Adriana Dolančić. Ta metoda poboljšava cirkulaciju, vretenasto oblikuje mišiće, otvara prsni koš, na tijelima koja su stalno u zatvorenoj poziciji.

- Tijelo treba otvoriti u ekstenziju, potrebno mu je dati kisik da prodišemo i da jednostavno se osjećamo bolje i da mu damo neke pokrete koje ne radi u svakodnevnom životu non stop.

Različiti smo, svatko treba drugačiji pristup, kaže nam ova svestrana kineziologinja. I baš je to izazov koji ju tjera da se stalno educira, posebno u pilatesu.

- Volim način na koji se razvija i volim pratiti taj način. Idem na konvencije svake godine i jednostavno cilj mi je da se moji klijenti osjećaju ugodno u svojoj koži, da se osjećaju istegnuti, da se osjećaju bez bolova i zapravo meni je najveći uspjeh kada mi netko kaže da je došao s velikim bolovima u kralježnici, a da sada više nema bolova.

A da biste se i vi osjećali dobro pogledajte kratak trening na našim internetskim stranicama.