Ugroženo je pola milijuna vrsta kukaca

Pola milijuna vrsta kukaca pod prijetnjom je izumrća, a njihov bi nestanak za čovječanstvo bio katastrofalan, upozorili su znanstvenici.

- Situacija s nestankom kukaca jako zabrinjava, a ono što mi znamo samo je vrh ledenog brijega rekao je Pedro Cardoso, biolog u Finskome prirodoslovnom muzeju i glavni autor studije objavljene u časopisu Conservation Biology.

Nestanak kukaca koji lete, gmižu, skakuću i hodaju po vodi mogao bi dovesti do masovnog istrebljenja, šestog u posljednjih pola milijarde godina. Zadnje takvo dogodilo se prije 66 milijuna godina kada su zbog udara golemog asteroida izumrli dinosauri i većina drugih oblika života. Ovaj put krivac je čovjek.

- Ljudska aktivnost odgovorna je za pad broja gotovo svih vrsta insekata, naglašava Cardoso. Nestajanje i degradacija njihova staništa i onečišćenje, naročito insekticidima, glavni su uzroci. Usto, više od dvije tisuće vrsta insekata dio su ljudske prehrane, a i klimatske promjene uzimaju danak.

Pad broja leptira, pčela, osa, muha, cvrčaka, vilinskih konjica i mrava ima puno dalekosežnije posljedice od njihova eventualnog nestanka.

- Njihovim izumrćem, gubimo mnogo više od vrsta, napominje Cardoso i dodaje da su mnoge vrste insekata vitalni pružatelji usluga koje se ne mogu nadomjestiti, uključujući oprašivanje, razmjenu nutrijenata i sprečavanje zaraza.

Te "usluge ekosustavu" godišnje vrijede 57 milijardi dolara samo u Sjedinjenim Državama, pokazalo je ranije istraživanje.

Globalno, usjevi koji zahtijevaju oprašivanje imaju ekonomsku vrijednost između 235 i 577 milijardi dolara svake godine, podaci su UN-ova panela o bioraznolikosti (IPBES). O insektima ovisi preživljavanje brojnih životinjskih vrsta.

Primjerice, oštar pad broja ptica u Europi i Sjedinjenim Državama povezuje se s padom broja kukaca zbog upotrebe pesticida. Znanstvenici procjenjuju da na svijetu postoji 5,5 milijuna vrsta insekata, no samo ih je petina identificirana i imenovana.

Pet do deset posto svih vrsta insekata izumrlo je otkako je industrijsko doba "ubacilo u višu brzinu" prije dvjestotinjak godina.