NASA otkrila brojne potrese na Marsu

Prema novim otkrićima misije InSight američke svemirske agencije NASA-e, Mars možda izgleda suho i prašnjavo izvana, no ima iznenađujuće živahan unutarnji život.

Lander InSight koji se spustio na crveni planet prije 15 mjeseci otkrio je mnogo seizmičkih aktivnosti, neočekivano snažno lokalno magnetsko polje i oko 10.000 vrtloga vjetra koji su prešli preko površine Marsa.

Otkriće objavljeno u ponedjeljak u časopisima Nature Geoscience i Nature Communications pomoći će znanstvenicima da otkriju tajne unutrašnjosti Marsa i razumiju zašto izgleda toliko drukčije od Zemlje.

- Ono što nam ovi rezultati stvarno pokazuju je da je Mars danas aktivni planet, kaže Bruce Banerdt, glavni voditelj misije čije je sjedište u Kaliforniji.

InSight se nalazi u 30-ak metara širokom krateru na vulkanskoj visoravni na kojoj su tvari na površini planeta starosti od 3,7 milijarda do samo 2,5 milijuna godina. Oko 2 500 km dalje nalazi se vulkansko područje prepuno dokaza o rijekama lave i znakova da je tekuća voda nekad tekla površinom.

- Sve što je bilo aktivno u zadnjih nekoliko milijuna godina može biti aktivno i danas, posebno u dubini, kaže Banerdt.

Lander ima seizmometar koji mjeri potrese u gornjim slojevima Marsa i opremljen je senzorima za temperaturu, vjetar i magnetski pritisak. Uređaj je zabilježio 174 potresa do 30. rujna među kojima i više od 20 jakosti od 3 do 4. Ti potresi ne moraju se nužno osjetiti kao potresi iste jakosti na Zemlji zbog toga što su bili na većoj dubini od onih koji se uobičajeno događaju na Zemlji.

- No, ako stojite na pravom mjestu mogli biste ih osjetiti, kaže zamjenica voditelja misije Suzanne Smrekar.

Tektonske aktivnosti na Marsu izazvane su deformiranjem i pucanjem gornjih slojeva planeta što je rezultat hlađenja i skupljanja unutrašnjosti planeta. Veliki potresi na Marsu rjeđi su nego što su znanstvenici očekivali i nije bilo onih snažnijih.

- Na Marsu smo u istoj situaciji u kojoj su početkom 1900-ih bili geofizičari na Zemlji, kaže Banerdt i dodaje da znanstvenici imaju trenutno mnogo više podataka nego zaključaka.

Smrekar kaže kako još nema izravnih dokaza da postoji magma u dubinama Marsa.