Modernistička trilogija Vatroslava Mimice u Kinoteci

Zagrebačko kino Kinoteka prikazuje program posvećen nedavno umrlom  hrvatskom redatelju Vatroslavu Mimici - njegovu modernističku trilogiju, te izbor iz bogatog opusa kratkometražnog filma.

- Mimica je među prvima posegnuo za modernističkim pripovjednim postupcima kako bi istražio psihološku i mentalnu strukturu modernog čovjeka, a temu otuđenja, izrazito popularnu u europskoj kinematografiji šezdesetih, prilagodio je socijalističkom kontekstu, snimajući niz remek-djela koja su bila lokalno autentična i univerzalna, formalno inovativna i tematski intrigantna, ističe se u najavi Kinoteke.

Na programu su dugometražna ostvarenja ‘Prometej s otoka Viševice’ (1964), ‘Ponedjeljak ili utorak’ (1966), ‘Kaja, ubit ću te!’ (1967) te izbor njegovih kratkometražnih filmova, nastalih u okviru Zagrebačke škole crtanog filma.

- Program je 9. ožujka otvorio ‘Prometej s otoka Viševice’, jedno od pionirskih ostvarenja hrvatskog i jugoslavenskog filmskog modernizma, u kojem je Mimica koristio pripovjedne tehnike struje svijesti kako bi kroz priču o ostarjelom partijskom funkcioneru i prvoborcu, koji se vraća na svoj rodni otok, ponudio moćnu sliku duhovnog stanja društva, u kojem sjećanja na ratna razaranja i dalje tinjaju ispod optimizma poslijeratne obnove, napominju organizatori.

Bilo je to prvo poglavlje modernističke trilogije, u kojoj je Mimica nastavio istraživati kako se velike društvene i povijesne promjene reflektiraju na svijesti pojedinca.

- Slijedi ‘Ponedjeljak ili utorak’, intrigantan fikcionalni esej u kojem Mimica kroz kombinaciju igranih, dokumentarnih i arhivskih snimaka te različite boje i teksture istražuje doživljaj stvarnosti te dinamiku svijesti i podsvijesti usred buke električnih tramvaja i tiskarskih strojeva, ističu iz Kinoteke.

Za razliku od ostalih filmova trilogije koji se odvijaju u sadašnjosti ‘Kaja, ubit ću te!’ smješten je u 1941., pri čemu priča o okupaciji jednog obalnog grada služi kao okvir za alegorijsko promišljanje ljudske prirode i zla.

Iz Kinoteke kažu da se taj film smatra jednim od vrhunaca modernističke filmske estetike ovih prostora i radikalno dovodi u pitanje naše poimanje konstrukcije priče, zapleta i likova.

U programu i odabrani Mimičin kratkometražni filmovi

Mimica je bio i jedan od najistaknutijih autora Zagrebačke škole crtanog filma, prvi od njih koji je dobio priznanja za svoj rad u svijetu (Samac, 1958, prva nagrada u Veneciji), što je pomoglo njezinu međunarodnom etabliranju.

U svoje radove uveo je elemente modernog slikarstva i grafizma, što je preraslo u prepoznatljivu estetiku čitave Škole, a iako sam nije bio crtač ni animator, njegovi radovi nose prepoznatljiv autorski pečat.

Kinoteka u svom programu prikazuje njegov animirani debi ‘Strašilo’ (1957) te niz kasnijih radova u kojima na različite načine istražuje odnos pojedinca i sustava.

- U satiričnom ‘Jajetu’ (1959) osvrće se na položaj umjetnika u sustavu umjetnosti, u ‘Inspektor se vratio kući’ (1959) lik detektiva suočava se sa žanrovskom strukturom krimića, dok u ‘Maloj kronici’ (1962) i ‘Perpetuum & Mobile’ (1961) stvara moćne slike otuđenosti čovjeka u industrijaliziranoj i mehaniziranoj civilizaciji, napominje se.

Program, koji se prikazuje od 9. do 11. ožujka, ostvaren je u suradnji s Hrvatskim državnim arhivom i Zagreb filmom, a svi dugometražni filmovi prikazuju se s 35mm kopija.