Što čitati? – psihološki triler ili pseudomemoare

Književna kritičarka Jagna Pogačnik ovaj tjedan preporučuje knjige 'Žena bez prošlosti' Kathryn Croft i 'Tranzit' Rachel Cusk, a tu su i preporuke za književnih sadržaja na webu.

Što se može književno činiti online?

Knjižnice grada Zagreba nude besplatne eKnjige, putem usluge 'Pitajte knjižničare' možete dobiti i pomoć u pronalaženju, a KGZ imaju i svoj YouTube kanal na kojem su dostupne snimke događanja koja su se održala.

Facebook stranica Društva hrvatskih književnih prevodilaca pod oznakom #noviprijevodiDHKP donosi svoje preporuke za čitanje, a Hrvatsko društvo pisaca na svojim web stranicama nudi 'Dnevnik iz karantene' sa svakodnevno novim tekstovima i video prilozima pisaca.

Facebook stranica kluba Azimut prikazuje čitanja, recitiranja i sviranje poezije, Gradska knjižnica Zadar ima preporuke za čitanje online građe na YouTube kanalu, a Gradska knjižnica Osijek video materijale dječje književnosti, također na YouTube kanalu.

Virtualno se susreću 'Pisci na mreži' – na njihovoj internetskoj stranici dostupne su snimke susreta s književnicima, prevoditeljima i kritičarima.

Kathryn Croft: 'Žena bez prošlosti', Stilus

Kathryn Croft autorica je sedam psiholoških trilera koje je prodala u više od milijun primjeraka, a njezin treći roman, ‘Žena bez prošlosti’ četiri je tjedna bila na prvom mjestu Amazonove ljestvice najprodavanijih knjiga.

Leah Mills živi život bjegunca - progoni je užasan dan iz prošlosti. Njezin je život samotan, žudi za prijateljima i emocionalnom povezanošću sve dok ne upozna Juliana i prvi put se usuđuje pomisliti kako bi mogla voditi normalan život. Na četrnaestu obljetnicu tog dana, dobiva posjetnicu - netko zna istinu o onome što se dogodilo i neće posustati dok ne uništi život koji je stvorila.

Poglavlja iz prošlosti izmjenjuju se s onima iz sadašnjosti: Leah, tridesetogodišnjakinja, žena mračnih tajni i teške prošlosti, stanuje sama u iznajmljenom stančiću i radi u lokalnoj knjižnici; jednom tjedno volontira u staračkom domu u susjednoj ulici gdje čita nakon večere i radi društvo starijima.

Ona nema prijatelje, nije bila u vezi još od srednjoškolskih dana, s majkom se vrlo rijetko viđa, a najdraži dio dana joj je dolazak doma s posla. Stan je zatrpan knjigama i s malo namještaja.

Nakon što se registrira na web stranici za spojeve, dobiva poruku, počinje se dopisivati i osjećati emocionalnu povezanost s Julianom. Leah ruši obrambene zidove dok online razgovara s Julianom, a na poslu joj se smiješi promaknuće i čini se kako ipak postoji mogućnost za njen povratak u normalan život.

No, uskoro dobiva poruku i prijeteće e-mailove od nekoga tko zna istinu i sada će učiniti sve da plati za ono što je učinila. Nižu se flashbackovi - Leah kao tinejdžerica, mlada, naivna, ne zna prepoznati zle ljude i skrivene namjere.

Čitatelj zna da se nešto loše dogodilo u prošlosti, naslućuje to iz nekih poglavlja, ali ne zna što. Situacije su napete i potiču čitateljsku znatiželju, no kraj je pomalo predvidljiv.

Roman je to o tomu kako jedna pogreška iz mladosti može imati dugoročne posljedice na čitav život.

Rachel Cusk: 'Tranzit', Vuković & Runjić

Rachel Cusk, britanska književnica rođena u Kanadi, istakla se romanom 'Arlington Park', o krizama udanih suburbijskih žena s djecom u tridesetim godinama. Drugi je to dio trilogije 'Oris', u čijem je prvom planu žena u ranim pedesetima. Pripovjedačica kao da stoji iza kamere, čujemo njezin glas ali je ne vidimo. Roman problematizira muško-ženske odnose.

U drugom dijelu, nakon obiteljskog brodoloma, književnica se sa sinovima školarcima seli u London. Renovira ruševan stan, sukobljava se sa susjedima, sreće bivšeg dečka koji ju je prebolio, ide frizeru, sudjeluje na književnom festivalu, sastaje se s prijateljicom, večera s nepoznatim muškarcem… prije svega sluša što drugi govore.

Otvara se pitanje što će joj vratiti vjeru u život u mučnu nastojanju da se ponovno uključi u njegovu maticu.

Rachel Cusk ostaje vjerna vlastitoj majstorski originalnoj verziji suvremenog (pseudo)memoarskog trenda, no kroz središnji ženski lik, šutljivu slušateljicu niza pripovijesti, u ovoj epizodi njezina proza dobiva oštriju društvenu i političku dimenziju.

Pogledajte gostovanje Jagne Pogačnik u emisiji Dobro jutro, Hrvatska: