Borba za autorska prava

Nacrt prijedloga zakona o autorskom pravu i srodnim pravima - izazvao je nezadovoljstvo snimatelja. Upozoravaju da bi mogli ostati bez statusa koautora filmskog djela, koji su imali više od šest desetljeća. No njihov pritisak urodio je plodom. Ministarstvo je pristalo promijeniti sporne odredbe, a među autore uvrstilo je i montažere.

Posebno su se pogođenima našli direktori fotografije jer smatraju da je njihov posao sama srž filmske umjetnosti.

- Snimatelj je osoba koja je pokrenula kameru. Nakon toga se dogodila montaža i svi ostali ljudi - režiseri, scenaristi, muzika i sve, takva je bila evolucija filma, rekao je direktor fotografije Goran Legović.

Naš ugledni redatelj Dalibor Matanić smatra da snimatelje treba uključiti u autorski tim, ali da se prije svega moraju jasno definirati pravila igre kako bi se projekti mogli realizirati.

- Bitna stvar oko ovog zakona je da se redatelji definiraju kao glavni autori projekta što i jesu. To se tiče tantijema, honorara i odnosa s producentima, a kao koautori onda nastupaju direktori fotografije i svi ostali, kazao je Matanić.

Montažeri većinom ne razmišljaju o financijskoj strani priče, nego žele da se prizna njihov kreativni doprinos.

- To nam nije nikada ni bio primarni cilj, nego želimo da nas se zakonski kao koautore tretira, jer mislimo da je to naše moralno pravo, rekao je Vlado Gojun, akademski montažer, ADU.

Loptu spušta voditeljica radne skupine za izradu zakona, te kaže da javna rasprava i služi za iznošenje različitih argumenata. Pogledajte videozapis.