Plakati posvećeni izbjeglicama u javnom prijevozu

Jeste li se ikada pitali koliko je izbjeglica poginulo u morima ili kako zvuči ili izgleda naslov hrvatske himne na arapskom? Odgovore na ta pitanja ponudila je jedinstvena putujuća izložba plakata o izbjeglicama u javnom prijevozu.

Udruga festival suvremenog židovskog filma Zagreb
i UNHCR Hrvatska u suradnji s istaknutim hrvatskim dizajnerima postavili su u javnom prijevozu izložbu ‘ReD’, s plakatima koji tematiziraju položaj izbjeglica u svijetu i Hrvatskoj.

Izložba je realizirana uoči 14. Festivala tolerancije, uz potporu Grada Zagreba i UNHCR-a Hrvatska, a bit će postavljena do 28. lipnja u autobusima i tramvajima u Dubrovniku, Osijeku, Splitu, Zadru i Zagrebu.

Plakate potpisuju poznati dizajneri Ana Kunej (studio Kuna Zlatica), Dejan Dragosavac Ruta, Iva Babaja, Bruketa & Žinić & Grey i studio Šesnić & Turković.

Po službenim podacima UNHCR-a, trenutno je u svijetu više od 70 milijuna prisilno raseljenih osoba, od kojih se više od 85 posto nalazi u zemljama u razvoju.

Tijekom Domovinskog rata u Hrvatskoj je utočište pronašlo 400 tisuća izbjeglica iz Bosne i Hercegovine, pri čemu se država skrbila i za vlastitih 500 tisuća prognanika.

Kako se ističe u najavi izložbe, upravo ta veza nedostaje u javnom diskursu kao katalizator solidarnosti i empatije za ljude koji danas prolaze slične traume s kojima su se suočavali mnogi stanovnici ovih prostora prije samo četvrt stoljeća.

Od 2004., kada je na snagu stupio Zakon o azilu, u Hrvatskoj je odobrena zaštita za 920 izbjeglica, uglavnom iz Sirije, Afganistana i Iraka.

Želi se potaknuti dijalog o položaju izbjeglica

Nataša Popović, ravnateljica Udruge festival suvremenog židovskog filma Zagreb, rekla je da izložba želi senzibilizirati, odnosno potaknuti na dijalog o položaju izbjeglica, ali i o tome kako se sami, svjesno ili nesvjesno, odnosimo prema ‘njima’ - kroz direktan kontakt, odnosno promišljajući i razgovarajući o njima.

Ključ izložbe su dizajneri, a njen naziv nastao je spajanjem riječi ‘refugee’ i ‘design’: Riječ ‘red’ (crveno) označava stupanj hitnosti problema koji je permanentan već više od sedamdeset godina. Broj izbjeglica u svijetu danas je udvostručen u odnosu na situaciju od prije pet godina, naglašava Popović.

- Plakati koje dijelimo s ljudima diljem Hrvatske u povodu ovogodišnjeg Svjetskog dana izbjeglica su poziv na solidarnost. Kreativna perspektiva iz koje progovaraju neki od najboljih hrvatskih dizajnera pomaže nam jasnije vidjeti ono što bismo inače možda previdjeli - svatko može pomoći, svatko može učiniti razliku u životima ljudi koji su bili prisiljeni napustiti svoje domove, ocijenio je Giuseppe Di Caro, predstavnik UNHCR-a u Hrvatskoj.

Dejan Dragosavac Ruta kroz ilustraciju podsjeća da su polovica od ukupnog broja izbjeglica djeca, Ana Kunej osjećaj gubitka doma vidi kao procijep na zemljinoj kori, Iva Babaja poručuje da izbjeglice i imigrante ne treba gledati kao prijetnju, već kao uvod u tolerantnije društvo.

Šesnić & Turković plakatom 27000 komuniciraju broj poginulih izbjeglica u morima i rijekama, dok plakat agencije Bruketa & Žinić & Grey propituje imamo li kao zajednica kapaciteta biti domovina i ljudima koji se nisu ovdje rodili i koji pripadaju drugačijoj kulturi.