28. lipnja 1883. - Prvi zrakoplovac Vrbanje

Vrbanja, malo slavonsko mjesto u Vukovarsko-srijemskoj županiji, uz rijeku Savu, u odnosu na broj stanovnika dalo je Hrvatskoj neobično veliki broj zrakoplovaca.

Prvi među njima, koji nije poletio, ali se bavio zrakoplovstvom, i na to potaknuo i svoja tri sina, bio je Petar Nikoljačić Bukvin, rođen 28. lipnja 1883. Njegov najstariji sin Marko postao je pilot Ratnog zrakoplovstva Kraljevine Jugoslavije, a cijeli Drugi svjetski rat proveo je u njemačkom zarobljeništvu. Poslije rata odbijena je njegova molba za povratak u vojnu službu pa je do kraja karijere letio u JAT-u.

Drugi sin Vjekoslav službovao je u Pančevu, Zemunu i Novom Sadu, a poginuo je prilikom noćnog leta 1934. Posljednji, treći sin Josip postao je pilot-lovac Hrvatske zrakoplovne legije na istočnom bojištu ali je poginuo već na drugom borbenom letu 1942. I drugi su Vrbanjci letjeli nebom. Kao pilot NDH poginuo je i Franjo Borić, a 1945. u povlačenju nestali su Branko Strepački i Franjo Krasnik zrakoplovac Bombarderske skupine Hrvatske zrakoplovne legije.

Stjepan Jurčević-Jurčev i Luka Purić-Stankov uspjeli su nakon službe u Kraljevskom i Zrakoplovstvu NDH prijeći i u novo Jugoslavensko ratno zrakoplovstvo. Isto je pošlo za rukom i Josipu Moharu. Josip Krasnik pak nakon što je po zapovijedi preletio iz NDH saveznicima u Italiju, pridružio se kratko britanskom RAF-u, a letačku je karijeru završio u Siriji tijekom izraelsko-arapskog rata.

Još četvorica Vrbanjaca služila su u raznim tehničkim zrakoplovnim službama. Primjerice Franjo Graff, mobiliziran tijekom rada u Njemačkoj, služio je u protuzračnoj obrani ni manje ni više nego Rommelovog Afričkog korpusa! I ostao je živ! Priča o gnijezdu pilota iz Vrbanje tu se ne zaustavlja: donedavno je bojnik Mirko Frček letio u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu kao pilot borbenog helikoptera Mi-24.