Čehovljev ambijentalni 'Višnjik' u Osijeku

U sklopu Osječkog ljeta kulture, premijerno je izvedena ambijentalna drama slavnoga ruskog pisca Antona Pavloviča Čehova - Višnjik. Na scenu su je zajedno donijeli glumci Hrvatskoga narodnog kazališta u Osijeku i zagrebačke Gavelle.

Tipično čehovljevski, svojim duhovnim i duševnim stanjem osjenčani likovi žanrovski su se savršeno ugnijezdili i povijesno uokvirili priču o osiromašenoj ruskoj plemkinji koja se s dijelom obitelji vraća na svoje imanje nakon dugog boravka u tuđini.

Lišena novca, ali i sposobnosti nužne za opstanak u nedaći, obitelj prodaje imanje, a s njime i višnjik.

- Čehov je moj najdraži pisac i onda možete zamisliti moju sreću i zadovoljstvo što igram Ljubov Andrejevnu. I zaista, mislim da smo napravili jednu lijepu predstavu punu emocija, dakle široku lepezu emocija od kvalitetnog smijeha i humora do tuge, kaže Sandra Lončarić, prvakinja drame HNK u Osijeku.

Čehov se, čini se, uvijek javlja u prijelaznim vremenima. Njegov 'Višnjik' iz 1903. najava je nekog novog doba, ono staro još nije prošlo, a novo nije nastupilo.

- Čini mi se da svi skupa živimo u nekom tom vremenu, kao da smo, eto, likovi njegove drame, u ovo naše doba, mislili smo da je postkorona,  a zapravo još uvijek traje taj koronaperiod, napominje Dražen Ferenčina, ravnatelj GDK Gavella i redatelj predstave.

Tom ambijentalnom izvedbom u koprodukciji sa zagrebačkom Gavellom, domaći su umjetnici nastavili tradiciju premijernih nastupa na Osječkom ljetu kulture.

- Naravno da je nama Gavella kao kazalište kooprodukcijski vrlo zanimljivo iz više razloga, ali evo pojavio se i taj bitan dio, a to je jedna osjetljivost da Gavella doista nema gdje igrati predstave, ističe Dražena Vrselja, intendantica HNK u Osijeku.

Osječki i zagrebački kazalištarci u samo mjesec i pol uvježbali su ovu zahtjevnu predstavu, mješavinu komedije i tragedije, i to u početku online, a zatim u Osijeku.

- Ovo je zaista bilo jedno posebno iskustvo - vrlo brzo, vrlo intenzivno ,ali ništa manje lijepo, izazovno i umjetnički ispunjavajuće, zaključuje Enes Vejzović, glumac GDK Gavella.

Neuobičajene okolnosti, nastale zbog koronavirusa, bile su dodatni izazov u ovom ambijentalnom uprizorenju, ali i potvrda prilagodljivosti i kreativnosti teatra.