Slavni Wagnerov ‘Ukleti Holandez’ u litavskom brodogradilištu

Na svjetskoj opernoj sceni, koja je zbog pandemije također u velikim problemima, naviknuli smo se na nevjerojatna rješenja i uprizorenja na mjestima na kojima bismo operu najmanje mogli očekivati. Ovih se dana Litva upisala među mjesta izvedbe koja će se sigurno pamtiti.

Državni teatar Klaipėda
u jedinoj litavskoj morskoj luci uprizorio je Wagnerova ‘Ukletog Holandeza’ - i to u brodogradilištu. Velebna scenografija - koja uključuje 17 metara visoku konstrukciju i više od 50 metara široku scenu - poseban je izazov za pjevače koji dirigenta mogu pratiti samo putem uokolo postavljenih videozidova.

- Kad ste na zemlji, mislite, ne bojim se visine, ali kad se popnete na vrh, strahovi su neizbježni. No na pjevače i glazbenike ne utječe samo visina, već i vodeni slapovi koji se razlijevaju preko scenske konstrukcije, napominje producent Gediminas Seduikis.

Gotovo stotinu godina staro brodogradilište, čija je gradnja počela dok je prostor današnje Litve bio pod pruskom upravom, a grad bio poznat pod imenom Memel, mnogima je u današnjoj Kaipedi bilo trn u oku, no tim su projektom pokazali da dobro osmišljenom idejom može ponuditi mnogo.

Njezin je idejni začetnik Dalius Abaris, koji je u Litvi osmislio i svečanost početka litavskog predsjedanja Europskom unijom prije 7 godina i veliku proslavu 100. godišnjice neovisnosti.

- Ovo je jedna od najvažnijih građevina u Litvi i grijeh bi bio ne iskoristiti je. Mislim da smo ukrotili ovaj prostor i prigrlili Holandezov brod, ističe autor koncepta Abaris.

Voda koja prati izvedbu zahtijevala je vodonepropusne mikrofone i više od stotinu takvih specijalnih kostima. Kišilo ili ne, izvedba Wagnerove opere - za koju je napisao i libreto - izvodit će se prema izvornoj zamisli u jednom komadu koji traje oko 90 minuta. 

- Vjetar nam mrsi kosu. U središtu smo prirodnih sila u kojima je opera nastala. Wagner je inspirirao taj vihor, životne okolnosti u kojima se osjećao kao brod na nemirnome moru, kaže dirigent Modestas Pitrenas.

Iz Wagnerove biografije poznato je da je, financijski uništen, s trudnom suprugom od vjerovnika bježao s Baltika u London, što je nesumnjivo uz legendu o ukletom Holandezu potka ove znamenite opere, za koju je tisuću ulaznica u pandemiji ograničenom gledalištu planulo za tren.