"Snimam selfije, dakle jesam": desetljeće Instagrama

Instagram je u deset godina postojanja ušao u živote milijardi ljudi i promijenio način na koji jedemo, putujemo i konzumiramo usluge, ponudivši savršenu sliku naših života koja se ipak razlikuje od onih stvarnih.

Dvojica Amerikanaca, Kevin Systrom i Mike Krieger pokrenuli su 6. listopada 2010. društvenu mrežu Instagram za dijeljenje fotografija. Koju su novost uveli? Aplikacija nudi filtere za svjetlo, kontrast i boju za stvaranje savršene fotografije u trenu.

Instagram je odmah polučio uspjeh. Facebook je kupio aplikaciju 2012. i otad je postao najpopularnija platforma na svijetu za objavljivanje selfija. Na Instagramu se rađaju zvijezde. Modna blogerica Chiara Ferragni ima 21 milijun pratitelja, a Kylie Jenner iz obitelji Kardashian ima 196 milijuna pratitelja. 
Izložbe, večere, ljudi u javnom prijevozu ili na odmoru - svaki je kutak postao kulisa za snimanje selfija.

- Ušli smo u eru 'internetske stvarnosti' gdje pojedinac postoji samo kroz svoje objave na društvenim mrežama. Snimam selfije, dakle jesam" - rekao je psiholog Michael Stora.

Instagram je u deset godina evoluirao u puno više od selfija. Redefinirao je "iskustva" i zamaglio liniju između stvarnosti i pomno prezentiranog osobnog brenda. Aplikacija je postala moćan alat luksuznim brendovima, osobito modnim koji na Instagramu privlače milijune korisnika.

Na Instagramu se od prošle godine može i kupovati. Društvena mreža je također lansirala nebrojene digitalne "influensere" koji svakodnevno objavljuju sadržaj za svoje odane pratitelje.

- Oni mi pošalju proizvod i ja promoviram uslugu (...) Brendovi se više ne moraju obraćati agenciji za oglašavanje. Mi se pobrinemo za sve - rekla je 36-godišnja Pauline Privez, modna influenserica od 2009.

- Instagram je zaslužan za veću dostupnost luksuznih brendova jer oni mogu svakodnevno komunicirati sa svojim pratiteljima - rekla je povjesničarka mode Audrey Milet.

Aplikacija je također revolucionalizirala iskustva večeranja. Restorani mogu računati na pomno prezentirane fotografije njihovih jela, udobnih interijera i time privući nove klijente. U nekim restoranima čak je moguće rezervirati stol preko aplikacije.

Na Instagramu se traži inspiracija za nova jela. Svi mogu pristupiti receptima poznatih chefova poput Jamiea Olivera. Svakodnevno objavljuje nove recepte, a prati ga 8,3 milijuna ljudi.

Drugi koriste Instagram kako bi pronašli nove destinacije za odmor, a turističke zajednice snažno se oslanjaju na kreatore sadržaja koji promoviraju njihove destinacije.

Digitalni influenseri poput Privez objavljuju svoja "iskustva" za što su plaćeni, a nude im se i besplatna putovanja. Privez odradi do sedam "sponzoriranih putovanja" godišnje u što ne računa dvodnevna putovanja. Prati je 140.000 ljudi.

Muzeji sve više nude interaktivne instalacije za posjetitelje koji snimaju selfije u njihovim prostorima i objavljuju ih na Instagramu i drugim društvenim mrežama.

Nisu sve zvijezde na tim platformama zbog novca. Sylvain Hawawini primjerice ima 107.000 pratitelja, a na svom profilu objavljuje fotografije životinja iz cijelog svijeta kako bi drugi mogli "otkriti niz mjesta o kojima se malo zna".

- Instagram može uzrokovati ovisnost, osobito među mladima - upozorava psiholog Stora.

Društvena mreža daje tinejdžerima osjećaj lažne stvarnosti i stvara im pritisak za savršenstvom "koji oni ne mogu dostići", rekao je Stora.

Pritisak osjećaju i influenseri.

- Prisiljena sam držati se za to zbog mog profesionalnog života, ali u privatnom se sve više odvajam - rekla je Privez.