Sve što znate o bakterijama - zaboravite

Međunarodni tim znanstvenika predvođen evolucijskim genetičarem prof. dr. Tomislavom Domazetom-Lošom s Instituta Ruđer Bošković (IRB) i Hrvatskog katoličkog sveučilišta (HKS) otkrio je da se bakterijski biofilmovi ponašaju poput embrija. Rezultati istraživanja objavljeni su u uglednom znanstvenom časopisu Molecular Biology and Evolution.

IRB: Bakterijski biofilmovi ponašaju se poput embrija

Znanstvena ekipa s Ruđera svojim višegodišnjim istraživanjem otkrila je - bakterije nisu jednostanični već višestanični organizmi, pa se time mijenja i cijela ideja evolucije.

- Otkrili smo da je razvoj bakterijskih biofilmova usporediv s embriogenezom životinja, što znači da su bakterije pravi višestanični organizmi baš kao i mi, izjavio je Tomislav Domazet-Lošo te dodao da je, uzmemo li u obzir da su najstariji poznati fosili bakterijski biofilmovi, onda vrlo vjerojatno da je i prvi život bio višestaničan organizam, a ne jednostaničan kao što se do sada smatralo.

- To znači da ćemo morati mijenjati udžbenike. Morat ćemo u uvodima udžbenika biologije napisati jednu novu spoznaju, istinu, da su bakterije puno složenije nego što smo mislili, da su puno sličnije nama, da naš redukcionistički način viđenja svijeta gdje krećemo od jednostanijeg ka složenijem - jednostavno nije točan!, dodaje.

Pokazalo se da je za uspjeh u ovakvom projektu vrijednom više milijuna kuna - presudna suradnja različitih znanosti. Istraživanje je proveo međunarodni tim znanstvenika koji okuplja timove iz Laboratorija za evolucijsku genetiku na IRB-u, Fakulteta elektrotehnike i računarstva, Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta i Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, te Chalmers Sveučilišta u Göteborgu i Tehničkog sveučilišta u Danskoj.

Robot - fotograf

Osnovu otkrića - promjene na bakterijskim biofilmovima fotografira maštovit i ne preskup robot. Košta svega 20 dolara. Kolege sa FER-a su pomogle u programiranju i onda smo skupa nekako to sastavili i napravili što treba, objašnjava dr. sc. Momir Futo.

I Sara Koska i Nina Ćorak, doktorandice na projektu, najbolje znaju koliko su sati rada uložile u pripremu ispravnih uzoraka bakterija i analizu brojnih mjerenja. S novim elanom nastavljaju proučavati složene bakterije u svakome od nas. I tako ubrzati stvaranje novih metoda liječenja -  po mjeri svakoga od nas.