Hrvatski dizajn sve više društveno angažiran

Prošla su vremena u kojima jedna tendencija u umjetnosti smjenjuje drugu. Naša recentna dizajnerska produkcija izrazito je heterogena, što se moglo vidjeti i na virtualnoj Izložbi hrvatskog dizajna 19/20.

Ipak, postoje određeni trendovi, recimo veliki naručitelji u posljednje se vrijeme otvaraju slobodnijim dizajnerskim rješenjima.

- Imamo i veći upliv vrlo kvalitetnih agencijskih radova i radova velikih studija za velike klijente, dakle vrlo ozbiljnih projekata, koji na neki način kvalitetom konkuriraju i ovim malima, koji su dosad bili neko područje eksperimenta, istraživanja, obrazlaže suorganizator izložbe Marko Golub iz Hrvatskog dizajnerskog društva (HDD).

Velika nagrada 11. Izložbe hrvatskog dizajna pripala je umjetničkoj organizaciji Oaza za projekt MADE IN. Rad dokumentiranja obrtničkog znanja krenuo je od Ilice i završio na međunarodnoj razini, a uz promicanje lokalnih zanata, u fokusu je istraživanje odnosa dizajna i obrtništva.

- Na samom projektu je radio čitav niz stručnjaka, kustosa, dizajnera, ali i obrtnika. U prvom planu je participativnost. Na neki način rad se bavi i socijalnim pitanjima, kaže Ivana Borovnjak iz umjetničke organizacije Oaza.

Studio Šesnić & Turković, koji je dobio Posebno priznanje HDD-a, intervenirao je u Botanički vrt na Lokrumu stvorivši ambijent koji sazrijeva i mijenja se s egzotičnim biljem.

- Neke biljke sazrijevaju godinama, neke i nekoliko desetaka, pa je je to moralo biti dizajnirano tako da se ne samo uklopi u tu prirodu, nego da jednako dobro, uz nekakvo minimalno održavanje, izgleda i za 20 godina, napominje Goran Turković iz Studija Šesnić&Turković.

Sve više ljudi shvaća tipografska pisma kao alat kojim mogu postići mnogo više od samog 'ispisivanja' nečega, a Marko Hrastovec jedan je od naših najtraženijih tipografa.

Uz pismo koje je kreirao za globalni sportski brend, ovdje je predstavljena i aplikacija Omoguru, stvorena kao pomoć osobama s teškoćama u čitanju, a koju je HDD također nagradio.

- Slova mogu imati nekakve točkice, mogu se bojati, mogu se mijenjati razmaci između slova... Tako da, s obzirom na to da je disleksija vrlo individualni poremećaj, svaki korisnik zapravo može to prilagoditi sebi, objašnjava Marko Hrastovec.

Mnogo dizajnera, ali i klijenata, okreće se danas projektima koji imaju zamjetan društveni učinak. Dizajn u Hrvatskoj danas teži biti neposredan, iskren i učiniti svijet boljim mjestom.

Dodajmo da je Nagrada HDD-a za životno djelo dodijeljena industrijskoj dizajnerici Blaženki Kučinac. Ona je dosad prva žena koja je dobila tu nagradu.

Blaženka Kučinac (1937.), među najproduktivnijim je hrvatskim produkt dizajnericama, u području dizajna namještaja.  Najveći dio karijere provela je u osječkoj tvornici namještaja Mobilia Ivo Marinković, a posebno se pamte njezine tri serije tržišno iznimno uspješne kolekcije Dnevne sobe Osijek, te nagrađivani Varijabilni sustav dječjeg namještaja Pipi.

Proglašenjem nagrada za najbolje radove na 11. Izložbi hrvatskog dizajna 19/20, prvoj u dosadašnjih 21 godinu koja se u cijelosti održava online, predstavljena je i selekcija s 35 radova koji će u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu biti izloženi do 5. prosinca.