21:59 / 14.07.2016.

Autor: Ivan Žaknić

PFF: Mučno, mučnije i pozdrav s Islanda

-

-

Foto: - / -

Jučerašnji dan na Pulskom festivalu obilježile su manjinske koprodukcije – prikazane su čak tri. "Vrapci" islandskog redatelja Runara Runarssona, "Puni kontakt" Nizozemca Davida Verbeeka te svjetska premijera ratne drame "Oslobođenje Skoplja" Rade i Danila Šerbedžije.
Jučerašnji dan na Pulskom festivalu obilježile su manjinske koprodukcije – prikazane su čak tri. "Vrapci" islandskog redatelja Runara Runarssona već je imao uspješnu festivalsku karijeru, "Puni kontakt" Nizozemca Davida Verbeeka  bavi se prljavom savjesti Zapada zbog intervencionističke politike, a najveću pozornost izazvala je svjetska premijera ratne drame "Oslobođenje Skoplja" Rade i Danila Šerbedžije.

Dušan Jovanović još je krajem sedamdesetih napisao "Oslobođenje Skoplja", priču o ljubavnoj vezi Makedonke i njemačkog časnika u okupiranom Skoplju. U to vrijeme taj je tekst bio vrlo kontroverzan, podjednako i predstava u kojoj je nastupao i Rade Šerbedžija. Svojedobno se za filmsku adaptaciju zanimao prvak "crnog vala" Živojin Pavlović, ali je od nje odustao pa je Šerbedžija svoju višedesetljetnu želju ostvario u suradnji sa sinom Danilom. Produkcijski raskošan, uz zapažen nastup Lucije Šerbedžije te posebno Silvije Stojanovske i malog Davida Todosovskog, film je prema kraju sve bolji, a kako se bliži ulazak partizana u grad i sve mučniji. Pozitivan dojam donekle ometa pitanje o današnjoj aktualnosti Jovanovićeva djela, ako izuzmemo univerzalnu poruku izrečenu iz usta jednoga od protagonista: "Jedni će u ovom ratu pobijediti, drugi izgubiti, ali sve će otići do vraga".

Rat je potpuno obilježio i život antijunaka Verbeekova "Punog kontakta". Film je podijeljen u tri dijela i bavi se prljavom savjesti zapada u bliskoistočnom ratu iz perspektive NATO-ova vojnika koji je počinio ratni zločin. Pritom druga priča potpuno uranja u podsvijest glavnog lika, a treća i najkompleksnija, bavi se grižnjom savjesti koja protiče u mješavini protagonistovih destruktivnih poteza i pokušaja smislene socijalizacije. Verbeek je vrlo dobar redatelj, a film – sniman isključivo na hrvatskim lokacijama, pri čemu Pag glumi Jemen, a Zagreb Bruxelles – sjajne je atmosfere i opet – mučan.

Što tek reći za muku glavnog lika vrlo dobrih islandskih "Vrabaca" koji iz Reykjavika odlazi u ruralni dio otoka kako bi živio s ocem iznimno teškog karaktera kakva je i cijela sredina. U krajnje depresivnom ugođaju, Runarsson će za svog junaka pokušati pronaći tračak nade, ali svejedno, film djeluje kao darkerska razglednica iz zemlje čiji su nogometaši nedavno osvojili simpatije Europe.


*Iznesena mišljenja ili stajališta autora ne odražavaju nužno stajalište HRT-a

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!