13:58 / 03.11.2017.

Autor: Ivan Žaknić

Što su bogovi bez ljudi?

(Screenshot YouTube)

(Screenshot YouTube)

Foto: - / -

Humor je postao važna odlika Ragnaroka kojim dominiraju duhoviti, brzi i britki dijalozi, poglavito u verbalnim nadmetanjima samog Thora i Hulka/Rennera, odnosno Valkyre čiji odnosi jesu pomalo shematski postavljeni od početnog neprijateljstva do savezništva pa i seksualne privlačnosti.

Thor: Ragnarok, SAD, 2017.
Redatelj Taika Waititi


We come from the land of the ice and snow
From the midnight sun, where the hot springs flow
The hammer of the gods
Well drive our ships to new lands
To fight the horde, and sing and cry...
Led Zeppelin, Immigrant Song

Dugo zapravo ljudi iz Marvela nisu znali što s Thorom. Podarili su mu samostalne filmove, uvaljivali ga u međuherojske filmske i televizijske projekte, tražili mu prikladno okružje i kontekst...da bi u godini velikog obračuna s DC Comicsom – dosad ovjenčanom tržišnom Wonder Woman vs. Spiderman utakmicom – u godini bitke za spas (filmskog) svijeta, s Ragnarokom konačno uspjeli. Jer, Ragnarok u germansko/nordijskoj mitologiji koju je na strip uspješno prenio veliki Stan Lee i jest bitka za spas svijeta ili sudbina bogova nakon čega će svijet kakav poznajemo gotovo nestati. No, koliko god dobar bio, koliko god posjedovao apokaliptičnu dimenziju imanentnu velebnom i božjem, Thor: Ragnarok ponajprije slijedi ili obnavlja određene tekovine koje obilježavaju recentnu povijest stripovsko-filmskih franšiza.


Ispada da je u cijeloj toj priči, uz samog Stana Leeja, presudnu ulogu imao novozelandski redatelj i glumac Taika Waititi, sin maorskog domoroca i židovske doseljenice. Hrvatska publika upoznala ga je zahvaljujući Zagreb Film Festivalu gdje je još 2007. godine predstavljena njegova uspješna komedija Eagle Vs. Shark, potom i Boyom prikazanim i u glavnom programu Sundancea te na koncu zabavnom mokumentarnom horor-komedijom Kad padne mrak. Tijekom dosadašnje karijere, u kojoj je nezanemariva i ona televizijska, Waititi je često surađivao s Jermaineom Clementom, autorom suludog sitcoma Novozelanđani u New Yorku. Sve skupa njegovo autorstvo podvučeno je zabavnim i humornim te prepuno pop-kulturalnih intervencija što ga je očito i odvuklo prema Thoru. Priča kaže kako je moćnicima u studiju Marvel poslao svoju ideju što bi Thor trebao biti? koja je višekratno odbijana te konačno prihvaćena kad je franšiza zašla u kreativnu slijepu ulicu.


Humor je tako postao i važna odlika Ragnaroka kojim dominiraju duhoviti, brzi i britki dijalozi, poglavito u verbalnim nadmetanjima samog Thora (Chris Hemsworth) i Hulka/Rennera (Mark Ruffalo), odnosno Valkyre (Tessa Thompson) čiji odnosi jesu pomalo shematski postavljeni od početnog neprijateljstva do savezništva pa i seksualne privlačnosti u potonjem slučaju. Iz ovog je već vidljivo kako je Thor nastavio i sa, sad već profanom tendencijom spajanja stripovskih superjunaka – u filmu se pojavljuju i Doktor Strange (Benedict Cumberbatch) i Korg (interpretira ga sam Waititi).


Vratimo se humornome; ono ovdje svakako nema presudan značaj kao, primjerice, u Deadpoolu, no fino je uklopljeno u još jedan obrazac zamjetan poglavito u suvremenim stripovsko-filmskim franšizama – ponajprije kod Batmana, a samo ove godine i u Wonder Woman i u Spidermanu – gdje se superjunacima pridaju ljudske slabosti. Taj obrazac nije vezan samo za dijaboličnost, odnosno dvostrukost likova; kod Žene Amazonke i Čovjeka Pauka ovjekovječen je nesretnim ljubavnim pričama, dok je u Thoru dodatno naglašen i autoreferencijalan.


Pođimo od samog Odina (Anthony Hopkins), Svih-Oca čija je mudrost i ratobornost ustuknula pred nekontroliranim zloduhom zbivanja pa se pomaalo kukavički odao hedonizmu. Nadalje, Valkyra puno pije, Hulk nije baš bistar, sam Thor, nazivan i Bogom običnih ljudi, još se nekako i drži...i pritom uvjerava ostale likove kako bi se trebali vratiti na Zemlju jer su tamo kao junaci jako popularni. Nema nikakve sumnje kako je Waititi tako nešto u svoj film želio ekstatično progurati. O odveć ljudskim superherojima ovdje smo već pisali pa valja tek spomenuti kako je i Heimdall – mitski prolaz između svjetova – materijalno očovjekovječen u interpretaciji Idrisa Elba. Možda zbog svega toga, film dijelom gubi na akcijskoj spektakularnosti, barem do scene završnog zbijega stanovništva Asgarda i obračuna na mostu.


Konačno, Thor: Ragnarok – koliko god smješten u svemirsko-mitološku pustoš te u osnovi najviše zaziva Čuvare galaksije – alegorijski i metaforički pripada društvenom i političkom što je u suodnosu stripa i filma pomalo zaboravljeno nakon Kapetana Amerike: Građanskog rata. Stvar je ovdje dodatno usložnjena, jer Waititi i njegovi suradnici su svjesni sve kompleksnosti današnjega svijeta i ne nude jeftina rješenja. Pa je zlo u Ragnaroku trodijelno. Tu je, naravno, Loki (Tom Hiddleston), bog-trikova, ali i simbol univerzalnog zla, onog Nečastivog koji bez antipodnog božjeg ne postoji pa će i raznijeti Asgard u ime budućnosti, a Thor će na pola filma izgubiti svoj Mjollnir – malj čiji oblik križa povezuje germansko-nordijsku mitologiju i kršćanstvo. Fikcionalna Hela - izmišljotina  Leeja i Jacka Kirbyja, u ulozi Odinove kćeri i Thorove sestre – konkretna je implementacija tog Zla, željna moći i vladanja svijetom, a utjelovljena u anđeoskom licu Cate Blanchett.  Imamo i Grandmastera (Jeff Goldblum), diktatorskog vladara svijeta ultimativne zabave i šarenoga utilitarnog tržišta.

Ako su te alegorije za nekoga i ezoterične, kolona izbjeglica pred Ragnarokom to nipošto nije. Bogovi i heroji će shvatiti kako život ide dalje, kako Asgard zapravo čine ljudi pa će u otvorenom kraju, uz zvuke Immigrant Songa Led Zeppelina, uz božju pratnju pobjeći u bolju neizvjesnost...Jer, uistinu što su bogovi bez ljudi? On we sweep with threshing oar/Our only goal will be the western shore...Varhalla, I am coming!

*Iznesena mišljenja ili stajališta autora ne odražavaju nužno stajalište HRT-a

(Screenshot YouTube)

(Screenshot YouTube)

Foto: - / -

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!