Muzej suvremene umjetnosti
Foto: Slavko Midzor / Pixsell
Izložba "Animafest Zagreb - 50 Years of the World Festival of Animated Film: In Dialogue with Hangzhou", koja se održala u Kini od 29. svibnja do 31. kolovoza, imala je 240 tisuća posjetitelja, objavio je Muzej suvremene umjetnosti (MSU), koji ju je organizirao s kineskim partnerima.
Na tom sveobuhvatnom prikazu više od pola stoljeća povijesti festivala, koji je oblikovao hrvatsku i međunarodnu animacijsku scenu te postavio Zagreb na globalnu kartu animacije, zagrebački muzej surađivao je s China International Cartoon & Animation Festival (CICAF) i China Cartoon and Animation Museum u Hangzhouu.
Utemeljen 1972. uz potporu ASIFA-e i oslonjen na kreativna postignuća Zagrebačke škole crtanog filma, Animafest je vrlo brzo postao mjesto susreta, razmjene i otvorenog dijaloga, povezujući Istok i Zapad, afirmirane i mlade autore i mlade stvaraoce, uvijek s naglaskom na umjetničku slobodu i istraživački duh.
Kroz bogatu arhivsku građu, plakate, fotografije, festivalske kataloge, filmske ulomke, korespondenciju i osobna svjedočanstva, izložba je pokazala zašto je Animafest nadrastao okvire tradicionalnog filmskog festivala.
Središnji dio izložbe bio je posvećen izboru nagrađenih filmova iz različitih razdoblja, koji daju uvid u likovnu raznolikost, tematsku slojevitost i umjetničke dosege koje je festival promicao.
Poseban segment izložbe posvećen je Zagrebačkoj školi crtanog filma, čiji su autori, među njima i Oscarom nagrađeni Dušan Vukotić, oblikovali prepoznatljiv vizualni jezik temeljen na redukciji, simbolici, duhovitosti i kritičkom promišljanju društva.
Jedan od ključnih autora kojemu izložba posvećuje posebnu pažnju jest Borivoj Dovniković Bordo animator, redatelj i karikaturist, dugogodišnji umjetnički direktor festivala, svjedok i suoblikovatelj njegovih najvažnijih razdoblja, te neumorni zagovornik animacije kao autonomnog, osobnog i slobodnog umjetničkog izraza.
Uz povijesni pregled, dio se bavio suvremenom hrvatskom animacijom, autorima koji su u posljednjim desetljećima ostvarili značajne međunarodne uspjehe, često djelujući u okviru nezavisne produkcije.
Njihovi radovi svjedoče o kontinuitetu ideja Zagrebačke škole crtanog, ali i o novim narativima, estetikama i tehnikama koje oblikuju današnju animacijsku praksu, napominju iz MSU-a.
Kako ističu, izložba u Kini, na kojoj je predstavljena vrijedna građa iz Hrvatskog državnog arhiva, Ustanove Zagreb film i Arhiva Animafesta, ne govori samo o prošlosti jednog festivala, već promišlja animaciju kao prostor umjetničke slobode, estetskog eksperimenta i međukulturne suradnje.
Izložba je realizirana je uz podršku Grada Zagreba, Ministarstva kulture i medija RH i China International Cartoon & Animation Festivalom (CICAF). Kustosice su joj Vesna Meštrić iz zagrebačkog MSU-a te Margit Antauer i Paola Orlić s Animafesta.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!