Indijska kinematografija je puno više od Bollywooda

16.08.2022.

09:52

Autor: Dragan Nikolić/HRT/IMS

Filmska industrija kao indijski brend

Filmska industrija kao indijski brend

Foto: HTV / HRT

Indija danas slavi veliku obljetnicu, 75 godina od prekida veza s bivšim kolonijalnim gospodarom - britanskom krunom. Tijekom sedam i pol desetljeća neovisnosti indijsku kulturu globalno brendira i filmska industrija, osobito njezin dio na hindskom jeziku, poznat kao Bollywood. U zemlji s oko 10 tisuća kino-dvorana, u kojoj je prvi nijemi film napravljen još 1911., kinematografija je puno više od Bollywooda. Uvjerio se u to i naš kolega Dragan Nikolić.


U šumovitom predgrađu Mumbaija, unutar Filmskog grada, čiji je vlasnik država, dnevno se obavi 30 do 40 snimanja. Osim 24 studija, nekoliko je desetaka lokacija na otvorenome. Svi su ti kapaciteti rezervirani i dvije godine unaprijed. U središtu najveće svjetske tvornice snova, kako tepaju Bollywoodu, dom je i najveće filmske škole u Aziji. Uvršteni su u deset najboljih na svijetu. Ovdje se obrazuje više od 1100 studenata.

- Naši studenti imaju tu prednost da su od prvog dana studiranja izloženi i industriji, ne samo obrazovanju. Interakcija s industrijom u praktičnom radu je ključna, pomaže im da se integriraju u nju nakon završetka školovanja. To našu školu čini jedinstvenom, kaže Ravi Gupta, dekan Filmske škole Whistling Woods.

Subhash Ghai jedan je od najuspješnijih indijskih redatelja svih vremena. Ovu prestižnu školu otvorio je 2008., danas je ona zamašnjak svjetski priznate kinematografije.

- Svi veliki filmovi koje sam gledao, a koji su snimljeni u prošlosti, inspirirani su indijskim bajkama i pričama. Nažalost, sami ih nikad nismo otkrili. Imamo golemo vrelo priča, napokon ćemo ga u budućnosti istražiti. Vidjet ćete, Indija će igrati veliku ulogu u svijetu filma, poručuje Subash Ghai, redatelj, producent i scenarist.

U zemlji u kojoj je stanovništvo uz kriket zaluđeno i Bollywoodom, koji godišnje vrijedi gotovo dvije i pol milijarde dolara, filmske zvijezde zarađuju basnoslovne iznose. Uživaju u statusu božanstava, mediji ih prate na svakom koraku. Obožavatelji hodočaste ispred njihovih raskošnih domova, u njihovu čast grade hramove, u njihovo ime doniraju krv.

- Oni ispunjavaju snove na platnu, kao što Bog ispunjava snove u vašoj mašti. Nigdje na svijetu kao u Indiji nećete naići na nekontrolirane gomile ljudi dok traje snimanje filma. Riječ je o podsvjesnoj psihi. Situacija će se poboljšati tek s napretkom životnog standarda i obrazovanja u našoj zemlji, govori Mohan Agashe, umirovljeni psiholog i glumac.

U Indiji ima još mnogo onih koji ne čitaju i ne pišu, pa im je film jedini izvor informiranja. Zapravo izvor neformalnog obrazovanja. Stanovnik sluma sretan je kada junak u filmu čini ono što on u stvarnom životu ne može.

- Čak i danas najbolji glumci donose producentima pet puta veću zaradu od one glumica. Stoga su i plaćeni više. Glavni glumci mogu zaraditi milijardu rupija po filmu, glumice 250 do 300 milijuna. Ta neravnoteža s vremenom će se izbalansirati, ali i dalje je prisutna, kaže Mukul Kumar Sharma, direktor internetskog portala Pinkvilla.

Ples i pjesma i dalje su važan dio filmskih scenarija. Jer oni zrcale i jake emocije, čiju verbalizaciju indijska kultura ne dopušta. U pretpandemijsko doba tipični indijski komercijalni film sadržavao bi šest do sedam pjesama, svaka bi trajala i do pet minuta. Sada je standard dvije, uz jednu na odjavnoj špici.

- Ne možemo bez glazbe i plesa. To je neodvojiv dio naše kulture, od rođenja. Plešemo na vjenčanjima, koja traju pet dana. Plešemo dok vodimo mladoženju mladoj, plešemo prije i poslije. U nekim kulturama na potkontinentu pleše se i kad ljudi umiru. Toliko je plesa oko nas. Kako Bollywood može ostati izvan toga?, pita se Terence Lewis, plesač i koreograf.

Pandemija je ostavila itekakvog traga na indijskoj filmskoj industriji. Zbog zatvorenih kinodvorana, Netflix ili Amazon zabilježili su rast od 35 posto. Indijske filmove, ne samo bollywoodske hitove, iz naslonjača kinodvorana godišnje i dalje pogleda nevjerojatnih tri milijarde i 600 milijuna ljudi!


video thumb

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!