U zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti otvorena je retrospektivna izložba GEFF 63–69: od antifilma do crnog vala, koja publiku vraća u jedno od najuzbudljivijih razdoblja filmskog i umjetničkog eksperimenta na ovim prostorima.
26.12.2025.
07:00
Autor: D.M./HRT
U zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti otvorena je retrospektivna izložba GEFF 63–69: od antifilma do crnog vala, koja publiku vraća u jedno od najuzbudljivijih razdoblja filmskog i umjetničkog eksperimenta na ovim prostorima.
Riječ je o izložbi posvećenoj Genre Film Festivalu, prvom festivalu eksperimentalnog filma u bivšoj Jugoslaviji i istočnoeuropskom prostoru, koji je između 1963. i 1969. godine u Zagrebu postao središnje mjesto filmske avangarde.
GEFF je nastao kao odgovor na konvencionalnu kinematografiju i kao prostor afirmacije antifilma, pristupa koji je film shvaćao kao otvoreno polje istraživanja, slobode i eksperimenta. Oko festivala su se okupljali zagrebački kinoamateri, intelektualci i umjetnici, ponajprije članovi Kinokluba Zagreb predvođeni Mihovilom Pansinijem, a GEFF je vrlo brzo prerastao u interdisciplinarni susret filma, likovne umjetnosti, znanosti i novih estetskih ideja.
U sklopu izložbe posebno mjesto zauzima kino-box unutar galerije Black Box, u kojem se svakodnevno, tijekom radnog vremena muzeja od 11 do 19 sati, prikazuje izbor od 33 kratka filma raspoređenih u četiri programske cjeline. Filmovi se prikazuju u kontinuitetu, a posjetitelji mogu ući u projekciju u bilo kojem trenutku i zadržati se onoliko koliko žele.
Prikazani su radovi autora koji su obilježili to razdoblje, među kojima su Ivan Martinac, Tomislav Gotovac, Vladimir Petek, Vatroslav Mimica, Dušan Makavejev, Zvonimir Lončarić, Ante Babaja, Ljubiša Grlić, Lordan Zafranović, Vjekoslav Nakić, Nuša Dragan i Miroslav Mikuljan.
Autorsku koncepciju izložbe potpisuju Diana Nenadić i Darko Šimičić, a Nenadić u katalogu ističe kako se GEFF danas prepoznaje kao jedan od ključnih tvoraca zagrebačkog, hrvatskog i jugoslavenskog kulturnog ambijenta šezdesetih godina, osobito onog s neoavangardnim predznakom. U vremenu hladnoratovske podjele svijeta, ideoloških ograničenja i dominantne narativne filmske forme, zagrebački susreti filmskih istraživača postali su prostor otpora granicama, pravilima i očekivanjima.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!

Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora