Filmska 2020. godina za filmaše i publiku bila je teška - nikad manje snimljenih filmova, festivala i gledatelja u kinodvoranama.
Filmska 2020. godina za filmaše i publiku bila je teška - nikad manje snimljenih filmova, festivala i gledatelja u kinodvoranama. ➡ Likovna 2020. – puno izložbi, ali bez velikih otvorenja
➡ Kazališna 2020. – dvorane više prazne nego pune
Godina koju smo noćas ispratili na velike je kušnje stavila i filmsku industriju. Publika često nije smjela u kina, novi naslovi mahom se nisu mogli snimati. Pojedini festivali ipak su se uspjeli održati pa su neki filmski hitovi pronašli put do publike.
Planova je bilo puno, mnogi su ostali nerealizirani, a koliki su gubici, pokazat će tek godina pred nama.
Svjetska scena bez filmskih hitova
Filmska je godina počela potpuno neuobičajeno još kada je američka filmska akademija skupila hrabrost i
Oscarom okrunila južnokorejskog ‘Parazita’
Bong Jun Hoa, kojeg prikazujemo na
HTV1 večeras, 1. siječnja, od 21,05 sati.
Održan je i 70.
Berlinale gdje je
Zlatni medvjed pripao iranskom filmu ‘Nema zla’, redatelja
Mohamada Rasoulofa. Nakon toga sve staje - kina se zatvaraju ili rade sa smanjenim kapacitetima, mnogi festivali uključujući i
Cannes se otkazuju.
- Najveći filmski hitovi miču se s programa, naravno zato što filmovi koji koštaju
od 100 do 200 milijuna dolara ne mogu biti isplativi u vremenima kada su kina zatvorena, i zbog toga se sele na 2021. godinu. Nešto filmova, pogotovo niskobudžetnih, ipak je bilo prikazano jer su producenti vjerovali da mogu nešto zaraditi i s ovakvim obimom publike u kinima, a dobar dio odlazi na
streaming platforme pa ih gledamo na televiziji, kaže filmski kritičar
Dean Sinovčić.
Jedini pravi veliki hit u kinima ove godine je ‘Tenet’
Christophera Nolana koji je izvan
SAD-a prošao solidno, ali je kući podbacio - to je bio znak STOP za sve druge.
Poslije ljeta održani su festivali u
Torontu,
San Sebastianu i
Londonu: Iz tih festivala dobili smo filmove koji bi ove godine trebali ići na nominacije za Oscar. Favorit je film 'Nomadland' s
Francis McDormand u glavnoj ulozi. Taj je film osvojio nagradu publike u Torontu što je vrlo znakovito, smatra Sinovčić.
Niz međunarodnih nagrada hrvatskim filmovima
Pandemijske brojke u ljeto su bile relativno povoljne pa je održan i
Pulski filmski festival.
Zlatnom arenom za najbolji film okitio se ‘Tereza 37’, redatelja
Danila Šerbedžije i scenaristice i glavne glumice
Lane Barić.
- U ovoj našoj priči ima i gorkoga i slatkoga. I mislim da je bitno zbog pitanja pozicije žene u društvu, ne samo kod nas, nego u cijelome svijetu, izjavio je u studenom prošle godine.
Film "Tereza37" pobjednik filmskog festivala u Puli
Izvrsno je prošao i film ‘Mater’
Jure Pavlovića. Odnio je
Zlatne arene za glavnu žensku ulogu
Darije Lorenci Flatz i kameru
Jane Plećaš. Film o ženi koja nakon višegodišnjeg života u
Njemačkoj dolazi u
Hrvatsku kako bi se brinula o majci koja je na umoru osvojio je i
niz međunarodnih i domaćih priznanja.
- Ovo je film jednog vrlo specifičnog 'grezog' humora koji se ruga životu čak i u najtežim trenucima. U njemu je puno osebujnih likova kakvi se vežu za dalmatinsko podneblje i kakve i danas možemo prepoznati u svakodnevnom životu, izjavio je
Jure Pavlović u srpnju 2020.godine.
Dariji Lorenci-Flatz međunarodna nagrada za ulogu u filmu ‘Mater’
Svoje treće
Srce Sarajeva dobila je, pak,
Marija Škaričić za glavnu ulogu u manjinskoj koprodukciji ‘Mare’ u režiji
Andree Štake.
- Dobar je to osjećaj, neobičan i lijep… Dogodio se nakon dugog i iscrpnog rada na toj ulozi. Dogodio se u gradu i na festivalu koje zaista volim, rekla je Marija Škaričić gostujući u
Vijestima iz kulture u kolovozu prošle godine.
Svoj je
uspješan lov na nagrade nastavio film 'F20' Arsena Antuna Ostojića. Osvojio je čak
25 nagrada, posljednja u nizu je Nagrada za najbolji igrani film na međunarodnom filmskom festivalu u
Pensilvaniji.
- Na stanoviti način film je kao dijete. Vi ga stvorite, držite ga za ruku dok radi prve korake i onda ga pustite u svijet, i to vas dijete onda iznenadi nekom svojom sposobnošću i talentom, ustvrdio je
Arsen Anton Ostojić u našem programu početkom lanjskog srpnja.
Ostojićevom filmu ‘F20’ još četiri nagrade
Kako stvari sada stoje, pandemija pomalo popušta i publika bi se iduće godine mogla u većem broju vratiti u kina. Ipak, golemi proračuni
streaming platformi poput
Netflixa i najava
Warner Brothersa da će filmove puštati istovremeno u kina i na televiziju sigurno će promijeniti način na koji uživamo u premijernim hitovima.
Dodamo li tomu sušu snimanja novih filmova, 2021. bit će više nego izazovna godina.