U Zagrebačkom kazalištu mladih večeras gostuje Handke Projekt - predstava koja propituje ulogu austrijskog pisca Petera Handkea u opravdavanju ratnih projekata Slobodana Miloševića, dovodeći u pitanje odluku Švedske akademije da mu 2019. dodijeli Nobelovu nagradu za književnost.
Predstava je koprodukcija kazališnih kuća iz Prištine, Dortmunda i Sarajeva.
Gdje je granica između umjetničke slobode i manipulacije? Projekt Handke nedvosmisleno odgovara na to pitanje, koje je još 2019. pobudila dodjela Nobelove nagrade za književnost kontroverznom austrijskom piscu Peteru Handkeu.
- Slučaj Handke za nas postao je još važniji kada je počeo rat u Ukrajini i čelnici europskih kulturnih institucija pozvali su ruske umjetnike da osude napad. To mi je izgledalo licemjerno jer kada je Handke negirao genocid u Srebrenici i izmišljao činjenice o ratu na području bivše Jugoslavije, sve se pretvorilo u jalovu raspravu i izgubilo u magli umjetničke slobode, rekao je pisac i autor projekta Jeton Neziraj.
Kombinacija filozofskog i kazališnog jezika suradnja je autora i glumaca iz cijele Europe, okupljenih u produkciji kosovske kazališne kuće, odlučnih da se kaže istina o Miloševićevoj politici.
- Taj negacionizam je previše prisutan u Europi, previše je prisutan svugdje, Nije samo Handke u tome jer geneza tih negacionista što se tiče bivše Jugoslavije je baš točno u Parizu. Znači, Handke ne živi daleko od mene, jedno 30 kilometara i njih je gomila, tih ljudi koji su jednostavno profuzirali tu konfuziju uz ratne činjenice, naglasio je glumac Arben Bajraktaraj.
- Mi se nismo bavili Handkeom kao piscem, već više je on simbol kroz koji gledamo licemjernost Europe, kazala je glumica Ejla Bavčić.
- Ovo je predstava, rekla bih, bokserskom rukavicom, koja udara direktno u bradu, dodala je.
Predstava, koja kaže NE i fašizmu i aboliranju odgovornosti svakoga, pa i pisaca za ono što pišu i govore, proteklih godinu dana puni dvorane diljem Europe, a nakon izvedbe na sceni Polanec ZKM-a, seli se u firentinski Teatro della Pergola.