Restaurirana 'Crna Katica', naša najstarija parna lokomotiva

05.05.2025.

19:55

Autor: Ana Tomšić/D.M./Dnevnik/HRT

Najstarijoj sačuvanoj parnoj lokomotivi u Hrvatskoj – popularnoj „Crnoj Katici“ – vraćen je nekadašnji sjaj.

Svojedobno je povezivala Budimpeštu, Koprivnicu, Križevce, Dugo Selo, Zagreb, Karlovac i Rijeku, putujući brzinom od 45 kilometara na sat.

Danas, 24 godine nakon posljednje obnove, ponovno krasi prostor ispred zagrebačkog Glavnog kolodvora, ovog puta u potpuno autentičnom izdanju.

– Riječ je o parnoj lokomotivi serije 125, izrađenoj krajem 19. stoljeća u Budimpešti, u tvornici MÁVAG. Prema dostupnim podacima, proizvedeno je nešto manje od 500 primjeraka ove serije, pojasnila je Renata Veličan, ravnateljica Hrvatskog željezničkog muzeja.

Obnova puna izazova i iznenađenja


Lokomotiva je dosad već dvaput obnavljana, ali joj je pritom mijenjan izgled. Ovoga puta cilj je bio vratiti izvorni povijesni oblik, što je zahtijevalo dodatna istraživanja i suradnju s mađarskim muzejima.

– U poslovima restauracije uvijek ima puno iznenađenja. Kad otvorite jedan dio, nikad kraja – niti restauraciji, niti obnovi, niti izradi nedostajućih dijelova. Dio je bio otuđen, a dio jednostavno istrunuo kroz godine zbog manjka ulaganja, objasnio je Leonardo Ivančević, izvođač radova na obnovi.

Od prometala do kulturnog dobra


Restauratorica i stručna nadzornica radova Valentina Ljubić Tobisch naglasila je da je najveći izazov bio uskladiti tehničke zahtjeve s konzervatorskim načelima.

– Riječ je o predmetu koji je nekoć vozio na tračnicama, a danas se nalazi na vrlo frekventnoj i prominentnoj lokaciji u Zagrebu. Trebalo je pronaći ravnotežu između njegove tehničke prošlosti i današnje prezentacije kao kulturnog dobra, rekla je.

Radovi su trajali pet mjeseci, a vrijednost obnove iznosi oko 130 tisuća eura. Katica je dobila nove premaze i materijale, čime je osigurana dugotrajna zaštita.

– Nadamo se da će građani prepoznati ljepotu ove tehničke baštine i cijeniti trud koji smo uložili. I naravno, nadamo se da neće biti devastacije, poručila je Ljubić Tobisch.

Slijede nove obnove: Knin, Virovitica, Osijek


Obnova Crne Katice bila je prva takve vrste, ali ne i posljednja. Restauratore već čekaju novi izazovi – lokomotive u Kninu, Virovitici i Osijeku.

– Projekti idu punom parom naprijed, poručili su iz stručnog tima.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!