Ivan Repušić o dirigiranju: Ili imaš taj poziv ili nemaš
05.03.2024.
21:39
Autor: L.P./U svom filmu/HRT
PODIJELI
Ivan Repušić
Foto: U svom filmu / HRT
Prvi puta je dirigentsku palicu uzeo kao 11-godišnji dječak i preuzeo vođenje Zadarskog crkvenog zbora. Danas dirigira diljem Europe i surađuje s najvećim zvijezdama klasične glazbe i vodi neke od najuglednijih europskih orkestara. O svom životu i karijeri u emisiji "U svom filmu" progovorio je maestro Ivan Repušić.
Repušić vodi orkestar Münchenskog radija i u ovom poslu je već sedam godina.
- Ovo je već sedma sezona koju ovdje obnavljam kao dužnost šefa dirigenta Münchenskog radijskog orkestra, a već osmu, devetu sezonu sam stalni kost dirigent njemačke berlinske državne opere i uz to usput dirigiram u većini velikih opernih kuća. Sada ću debitirati i u Zurichu i uz operne kuće redovito dirigiram i s uglednim simfonijskim orkestrima u Njemačkoj, ali i u Europi, rekao je Repušić.
Prvi puta kada je nastupio u Hannoveru, nastupio je bez probe.
- Ja sam i prije gostovao, ali vrlo rijetko, dok sam bio šef dirigent, odnosno direktor opere HNK u Splitu. Prva prilika koja me odvela put Njemačke je bila prilika u Hannoveru i taj poziv sam dobio dok sam bio u Rijeci. Radio sam na premijeri Puccinijeve opere Madame Butterfly i u petak nakon orkestralno režijske probe, oko dva sata nazvala me agentica i njezin poziv sam čekao dvije godine, praktički od kada me prvi puta vidjela u Splitu i pitala me jesam li slobodan u nedjelju. i rekla je da imamo šansu u nedjelju popodne u šest sada, za predstavu La boem i da bi te oni rado tamo htjeli vidjeti i da se traže se mjesto prvog acapella majstora, prvog kućnog dirigenta i jesam li zainteresiran i ja sam to prihvatio. Uzeo sam partituru iz arhive riječkog kazališta i u nedjelju pola sata prije predstave sam imao jednu malu probu s pjevačima, čisto da ih upoznam i kažem dobar dan. Nakon te predstave,već treći dan me agentica obavijestila da su jako zainteresirani i je l' mogu doći i odraditi jednu probu sa simfonijskim repertoarom i ponudili su mi odmah ugovor i tako je počeo moj život u Njemačkoj, nastavlja Repušić.
- Važna je odlučnost, odvažnost, ali nešto što je još važnije je prepoznati svoj unutarnji glas, što ti dobivaš s tim, odnosno što gubiš. Inače, dosta često smo čuli da se karijera jednog umjetnika gradi više s ne, nego s da. Ako recimo neki pjevač dobije puno ponuda i uđe u neki repertoar koji nije za njegov glas, ali ako dirigent odabere neki debi s nekim dijelom i ne osjeća baš dobro, to može biti dvosjekli mač. Može i biti kontra produktivno. Važno je da prvo sebi osvijestiš je li to ta prilika i moraš biti hrabar i ako ne probaš ne znaš, ističe Repušić.
Kako kaže, važno je napraviti iskorak. Tajna njegova autoriteta se krije u tome ''ili imaš taj poziv ili nemaš''.
- Imate dirigenta koji su talentirani, ali nisu radišni. Zapravo taj talent i njegovo nerazvijanje i počne ih gušiti. Bez obzira od načitanosti, od pripremljenosti, partiture, tu morate na pultu imati jedan taj unutrašnji naboj. Jedan talent iz kojeg samog sebe ta glazba progovara kroz tijelo, kroz emocije, koje dirigent izražava, a najbolja varijanta je da kada dobiješ od Boga taj lijepi talent, onda ga i razvijaš, kaže Repušić.
Na europskim pozornicama pokušava što više promovirati hrvatske autore.
Obećao sam si da ću pronaći način kako nekoliko antologijskih djela koje ja mislim da bi više trebala biti prisutna u inozemstvu i više se izvoditi, kako pronaći način i kako uvjeriti sam orkestar i izvođače da na kraju koncerta imaju osjećaj da je vrijedilo i da se isplatilo čuti to. Ono što mi je posebno drago, da smo nekoliko djela ne samo izveli, već i snimili Ero s onoga svijeta, Kuljerićev glagoljaški rekvijem koji je čak dobio i nagradu za nabolje vokalno-instrumentalno dostignuće ma području klasične glazbe, zaključuje Repušić.