Naš veliki kazališni redatelj i pedagog Božidar Violić umro je u Zagrebu u 90. godini. Pamtit ćemo ga po mnogim hvaljenim dramskim i opernim projektima, ali i kao profesora na akademiji i kazališnog ravnatelja.
Od 1958. do 1977. bio je profesor glume i kazališne režije na
Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, a zatim je bio umjetnički ravnatelj, redatelj i dramaturg u
Zagrebačkom kazalištu mladih - od 1979. do umirovljenja 1999. Režirao je u mnogim hrvatskim kazalištima i festivalima postavivši osamdesetak dramskih i opernih predstava.
- U redateljskom radu poštuje tekst kao svrhu režije, sklon propitivanju autoriteta i ironiji kako bi potaknuo gledatelja da se odredi prema ideji drame prevedenoj scenskom koncepcijom predstave, stoji u biografiji objavljenoj na mrežnim stranicama
Hrvatske enciklopedije LZMK-a.
Dobitnik je mnogobrojnih nagrada, među kojima se ističu one za životno djelo
Hrvatskog glumišta 2008. i
Nagrada Vladimir Nazor za životno djelo 1994. godine.
Portreti: Božidar Violić na HRTiNa
usluzi HRTi pogledajte dokumentarnu emisiju
Portreti posvećenu našem velikom kazališnom umjetniku Božidaru Violiću koji je povijest nacionalnog teatra zadužio je antologijskim predstavama poput ‘Glorije’, ‘Mirisi, zlato i tamjan’, ‘Predstava Hamleta u Mrduši Donjoj’, ‘Dantonova smrt’, ‘Henrik IV.’.
Sjećajući se rada na svojim predstavama, prepričavajući kazališne zgode i anegdote, Violić nam u emisiji
Portreti zapravo pripovijeda zaboravljene dijelove povijesti zagrebačkog glumišta.
Obuljen Koržinek: Violić obilježio čitavo jedno doba
Ministrica kulture i medija
Nina Obuljen Koržinek uputila je izraze sućuti u povodu smrti Božidara Violića, velikog hrvatskog redatelja koji je obilježio čitavo jedno doba, istaknuvši da se svojim iznimnim teatrološkim radom Violić upisao u povijest hrvatskoga kazališta.
- Ostat će upamćen kao jedan od naših najznačajnijih redatelja svih vremena, a njegovim odlaskom ostaje velika praznina u hrvatskom kulturnom prostoru, istaknula je ministrica kulture i medija u izrazima sućuti u povodu smrti Božidara Violića.
Jandroković: Violić ostavio dubok trag u hrvatskoj kulturi
Predsjednik Hrvatskoga sabora
Gordan Jandroković uputio je sućut obitelji kazališnog redatelja Božidara Violića ističući da je u svojoj dugoj kazališnoj karijeri redatelja, dramaturga i profesora Violić ostavio dubok trag u hrvatskoj kulturi.
- U dugoj kazališnoj karijeri kao redatelj, dramaturg, profesor režije i glume ostavio je dubok trag u hrvatskoj kulturi. Velik umjetnički opus gospodina Violića čini preko 80 dramskih i opernih predstava, kao i scenariji za kratke i dugometražne filmove. Brojne nagrade i najviša priznanja potvrda su njegove iznimne umjetničke sposobnosti i svestranosti, a posebno će ga pamtiti naraštaji studenata i kazalištaraca kojima je nesebično dijelio svoje bogato iskustvo i znanje, stoji u sućuti predsjednika Sabora.
80-ak dramskih i opernih režija, te filmski scenariji i oglediViolić se istaknuo se režijama starih i suvremenih hrvatskih dramskih tekstova (A. Šenoa,
Ljubica; N. Nalješković,
Tri farse; M. Gazarović,
Prikazanje života i muke svetih Ciprijana i Justine; A. Nemčić,
Kvas bez kruha; I. Brešan,
Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja i
Svečana večera u pogrebnom poduzeću; S. Novak,
Mirisi, zlato i tamjan, u vlastitoj adaptaciji; F. Šovagović,
Sokol ga nije volio; L. Kaštelan,
Adagio; A. Šoljan,
Galilejevo uzašašće; T. Bakarić,
Smrt Stjepana Radića; M. Matišić,
Anđeli Babilona i
Sinovi umiru prvi).
Značajne su mu režije u stranom repertoaru:
Tartuffe i
Don Juan Molièra;
Patnje gospodina Mockinpotta P. Weissa;
Dantonova smrt te
Leonce i Lena G. Büchnera;
U očekivanju Godota S. Becketta;
Henrik IV. L. Pirandella;
Vesele žene windsorske i
Richard III. W. Shakespearea;
Život je san P. Calderóna de la Barce;
Volpone B. Jonsona;
Gospon lovac G. Feydeaua;
Opasne veze Ch. Hamptona;
Đavolov učenik G. B. Shawa;
Svoji smo, dogovorit ćemo se A. N. Ostrovskoga;
Dom Bernarde Albe F. Garcíje Lorce te opere
Hoffmannove priče J. Offenbacha i
Figarov pir W. A. Mozarta. Pripadao je tzv.
gavellijanskomu redateljskom kartelu (uz
Kostu Spaića,
Dinu Radojevića i
Georgija Para).
Gostovao je kao predavač na glumačkim školama u
Švedskoj (1973–74), dramatizirao više tekstova, a bavio se i prevođenjem. Autor je scenarija za kratke i dugometražne filmove
Ante Babaje Nesporazum (1958),
Lakat kao takav (1959),
Carevo novo ruho (1961),
Breza (1967) te
Mirisi, zlato i tamjan (1971).
Objavio je niz teatroloških ogleda te knjige
Lica i sjene (1989., ponovljeno prošireno izdanje 2004) i
Isprika: ogledi i pamćenja (2008).