Tjedan dizajna - "Bez granica"

06.09.2022.

20:34

Autor: Dnevnik/HTV/IMS

Zagreb Design Week, dodjela nagrada

Zagreb Design Week, dodjela nagrada

Foto: HTV / HRT

Počeo je zagrebački Tjedan dizajna - Zagreb Design Week, koji okuplja predstavnike svih grana dizajna - od namještaja i mode, preko digitalnih medija i grafičkog dizajna do hrane i automobila. Ove je godine smješten na novoj lokaciji - Akademiji likovnih umjetnosti, odakle je Maja Njirjak za Dnevnik HTV-a objasnila na koje će sve načine tema ovogodišnjeg Tjedna dizajna, a to je "Bez granica", odraziti u programima. 


- Program je uistinu bogat, od dizajna namještaja, preko Supermarketa budućnosti koji se kroz sedam tema inovativno bavi istraživanjem o prehrambenim navikama i nagoviješta kakvu ćemo hranu u budućnosti jesti. Na meniju se našlo čak i tigrovo spolovilo, naravno ovaj put od plastike, istaknula je novinarka Maja Njirjak u  Dnevniku, javljajući se iz dvorišta zagrebačke Akademije likovnih umjetnosti.   


- Inače bismo mogli reći kako je samo nebo granica, no, to ovdje ne vrijedi. Nakon dvije pandemijske godine ograničenja, organizatori su odlučili posvetiti Tjedan dizajna slobodi. A ona je, znamo, temelj kreativnosti, rekla je.


Dodala je kako je, umjesto jedne zemlje, ove godine nekoliko zemalja partnera. 


- Prije nekoliko trenutaka dodijeljene su i tradicionalne nagrade Tjedna dizajna, napomenimo jedine nagrade za područje dizajna, po njih tri u šest kategorija. Čini se da je najviše nagrada otišlo u Sloveniju, izvijestila je Maja Njirjak. 


- Kada govorimo o domaćem dizajnu, ovo je pravi prozor u hrvatski dizajn, no organizatori su odlučili pogled vratiti sto godina unatrag, jer je točno toliko prošlo od smrti našeg velikog izumitelja Slavoljuba Penkale koji je između 80 svojih izuma stvorio najuspješniju hrvatsku robnu marku - penkalu! I ovo je prvi put u povijesti da joj je posvećena izložba. Više u priči koja slijedi, najavila je.


Priča o penkali - prvoj mehaničkoj olovci


Prvi su put ove mehaničke olovke, stare 110 godina, izložene javnosti. Prva je napravljena 1906 godine. A marljivo ih kao pisaći pribor od 1995. skuplja antikvar Miroslav Tischler


- Počeo sam skupljati penkale, pošto sam imao trgovinu umjetnina i antikviteta. Govorio sam ljudima, pitao ih imate li starih nalivpera, i uglavnom bi donosili Penkale, jer je to bio domaći proizvod. Vremenom se kolekcija povećala, pa sam odlučio napisati i knjigu koja je izašla 2001. godine, kaže ovaj antikvar. 


Genijalnoj ideji Slavoljuba Penkale kumovao je i kreativan marketing. Popularizacija prve mehaničke olovke krenula je od Uška, karikature samog Penkale, velikih ušiju s nalivperom iza uha. Jedine su dvije u Hrvatskoj - jedna u Muzeju grada Zagreba, druga u Tischler kolekciji.


- Priča ide da je njegova šogorica to osmislila, no po dokumentima sam vidio da su to, tu karikaturu napravili u Njemačkoj. I ove su olovke neprocjenjive, ne bih vam znao reći točnu vrijednost, ali vrijede dosta, rekao je Miroslav Tischler. 


Penkalomanija je do 1937. vladala svijetom. I danas se u narodu pisalo tako naziva, no pogrešno se koristi za kemijsku olovku. 


- Osnovni izum, na bazi kojeg je nastao čitav brend koji danas nazivamo penkala jest tehnička olovka. Ali to što i svaku pisaljku nazivamo penkalom govori o snazi brenda, čak i danas gotovo 100 godina nakon što se ugasio, ističe Tischler. 


Penkala je bez premca - niti jedan drugi hrvatski proizvod nije dominirao toliko svojom nišom.


Drvni odjel, i to u Lepoglavi, proizvodio je najkvalitetniji pribor; ravnala, trokute, pernice, sušila i držala za pera, a kemijski: tintu, tuševe, ljepila.


Penkala je postala pojam, a patent je danas registriran u 70 država! Takva priča o ''zagrebačkom snu'' - nije se ponovila.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!