BaDaBum - platforma koja pomaže djeci u razvoju govorno-jezičnih vještina

19.01.2022.

15:42

Autor: Dobro jutro, Hrvatska/HRT/K.D.

BaDaBum

BaDaBum

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

BaDaBum je prva hrvatska digitalna platforma koja na zabavan i učinkovit način kroz digitalne igrice pomaže djeci u razvoju dječjih govorno-jezičnih vještina i povezanih sposobnosti – od izgovora i grafomotorike pa sve do pažnje i pamćenja. Platforma i sadržaj razvijeni su na temelju dugogodišnjeg iskustva u logopedskom terapijskom radu s djecom predškolske dobi, a edukacijski rehabilitator Ana Skender u emisiji "Dobro jutro, Hrvatska" istaknula je kako je platforma namijenjena svoj djeci, bez obzira imaju li govorne poteškoće ili ne, kao i roditeljima i logopedima.

- Dijete se kroz platformu igra, stručnjak prati tempo napretka, a roditelj je taj koji to na neki način kontrolira. Platforma je zamišljena na način da dijete u suradnji sa roditeljem igra igre, odnosno potiču se neke vještine – nije ideja da dijete samo stavite pred ekran, objasnila je logopedica ABC Centra Martina Starčević Perica.

Platforma je na tržištu od prosinca 2021. godine, jednostavna je za korištenje, a Skender kaže kako joj je drago što je prepoznata od strane stručnjaka koji ju sve više počinju koristiti kao dodatan alat u radu. Igra je ključan element platforme, a stručnjaci se slažu kako je to za djecu najbolji način učenja.

- Znanstveno je dokazano da je igra temelj učenja. Ono što smo mi pokušali je igru u kabinetu – kada dijete dođe na individualan rad s nama – pretvoriti u nešto digitalno i zabavno. Kada smo individualno s djecom često listići znaju biti suhoparni, a ne možemo pobjeći od činjenice da djeca danas vole ekrane, i iz tog razloga smo ono što bi radili u kabinetu pretvorili u šareni i veseli digitalni svijet, kaže Starčević Perica.

U posljednje vrijeme čini se kako sve više djece ima poteškoća u govoru, a Skender ističe kako iza toga stoji više razloga.

- Jedan od razloga je poboljšanje medicinske skrbi i javlja se sve više djece s neurorizikom za koje znamo da imaju veće mogućnosti razvoja različitih poteškoća. Takva djeca su od rođenja u praćenju, te ranije detektiramo poteškoće i ona ranije ulaze u rehabilitacijski proces. Druga stvar je veća osviještenost roditelja koji sami traže informacije i prepoznaju potencijalne teškoće i ranije se javljaju. I dijagnostički materijali su poboljšani i uz pomoć njih i mi ranije detektiramo poteškoće, pa tako opet krećemo ranije s rehabilitacijom, objašnjava Skender.

Veliki izazov predstavlja kronični nedostatak logopeda u Hrvatskoj, a Starčević Perica ističe kako je upravo to bila misao vodilja kod pokretanja BaDaBum platforme.

- Ideja je bila da u svako malo mjesto ili naselje gdje nema logopeda ili edukacijskog rehabilitatora to približimo, te smo odlučili napraviti nešto što će pratiti dječji razvoj i kronološku dob, roditelj će ispuniti samoprocjenu i onda će krenuti u aktivnosti, kaže.

Samoprocjena je set pitanja baziran na kronološkoj dobi djeteta, te prati razvojne miljokaze – ono što bi dijete trebalo usvojiti u određenoj dobi. Važno je naglasiti kako to nije dijagnostički alat, ali je nit voditelja za roditelje da otkriju trebaju li doista potražiti pomoć.

- Savjetujemo da se samoprocjena ponovi kada dijete uđe u iduću kronološku dob, kaže Skender.

Važno je da djeca osnaže svoje komunikacijske vještine, koje su im neophodne kako za život, tako i za bilo koje zanimanje u budućnosti – kako im u tome pomoći?

- Komunikacija je temelj razvoja govorno jezičnih vještina djeteta. Dobro je djecu okružiti s knjigama – čitanje čini veliku razliku, čak i kod male djece. Djeca onda imaju puno širi i veći vokabular koji utječe kasnije i na vještine čitanja i pisanja, i ovladavanja školskog gradiva, objašnjava Skender.

Pretjerana upotreba ekrana kod djece, kaže Starčević Perica, dovodi do takozvane „ekranizacije“.

- Djeca razvijaju simptome koji podsjećaju na određene poremećaje – na primjer autizam, a zapravo nije autizam nego posljedica te ekranizacije. Trebalo bi odrediti vrijeme provođenja pred ekranom za određenu dob – time smo se i vodili kroz ovu platformu, da to ne bude više od pola sata dnevno koliko bi trajala i nekakva terapijska procedura, dodaje.

Sadržajni dio platforme, kaže Skender, nastao je uz savjete grupe logopeda i edukacijskih rehabilitatora ABC centra, dok su ih u programskom i kreativnom dijelu pratili stručnjaci iz agencije 404 i agencije Shape.

- Bazirana je na znanjima dobivenim kroz dugogodišnji terapijski rad s djecom, i znanjima iz informacijskih tehnologija potrebnim za stvaranje ovakve platforme, objašnjava i dodaje kako ovo nije krajnji cilj platforme.

- Ovo je tek početak – ideja je da ponudimo kvalitetan i zanimljiviji sadržaj djeci koji će biti dostupniji široj javnosti. Ideja je da platforma bude prepoznata kao mjesto gdje ćete moći dobiti kvalitetnu uslugu ili barem savjet gdje ju potražiti – ne samo iz područja logopedije, nego iz cjelokupnog ranog razvoja djece. Krajnji izgled platforme se formira njenim korištenjem, jer slušamo iskustva naših korisnika.

Starčević Perica ističe kako su djeca zadovoljna platformom.

- Ba, Da i Bum su ih oduševili. Povratne informacije su da se vesele jako, zaključuje.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!