Čak 40% učenika osmih razreda i 50% maturanata uzimalo instrukcije

20:03 / 23.06.2022.

Autor: Dominique Bratović-Vela/Dnevnik/IMS/M.Š./HRT

Boris Jokić, ravnatelj Instituta za društvena istraživanja

Boris Jokić, ravnatelj Instituta za društvena istraživanja

Foto: HTV / HRT

Gotovo 40% učenika osmih razreda te čak 50% maturanata uzimalo je privatne instrukcije. Pokazalo je to istraživanje "Privatne instrukcije u Republici Hrvatskoj - biznis koji pandemija nije ugrozila". Na 20.500 osnovaca i srednjoškolaca proveo ga je Institut za društvena istraživanja.

Kandidati na maturi jutros su pisali obvezni ispit iz hrvatskog jezika. Napisanim je većina zadovoljna, a pripremali su se na razne načine.

- Rješavao sam prijašnje testove i ogledni test, rekao je maturant Patrik iz Zagreba. 

- Većinom se pripremala u školi i razrednim okruženjima, kaže maturantica Lara.

- Jesi zadovoljna kako si se pripremila?

- Jesam.

Janko je izabrao privatne pripreme izvan škole. Nada se da će se tako lakše upisati na FER. 

- Postoji neki pritisak, ipak sam to platio pa ću se koncentrirati na to, natjerat ću se da to radim, barem je tako kod mene bilo. 

Slično, očito, razmišlja više od polovine njegovih vršnjaka. Jer, pokazalo je ispitivanje Instituta za društvena istraživanja, 56% svih srednjoškolaca plaća privatne pripreme za maturu. U Zagrebu i više od 70%.

Taj trend raste, što je zabrinjavajuće, ističe autor istraživanja.

- Vide da drugi idu, pomalo pomodno, idu za time kako bi svojem djetetu sve kako bi osigurali njihovu šansu da uspiju, za mnoge od onih koji pohađaju i instrukcije i organizirane pripreme, one nisu potrebne, ističe ravnatelj Instituta za društvena istraživanja Boris Jokić

No iako u školama postoje i dopunska nastava i besplatne pripreme za maturu, pa čak i vršnjačka pomoć u učenju, na privatne instrukcije ide skoro polovina osmaša i srednjoškolaca. 

- Vidim da je moda sve šira i da osim priprema za fakultete već postoje i pripreme za upis u srednje škole, kaže ravnatelj iz Prirodoslovne škole Vladimira Preloga iz Zagreba, Zlatko Stić. 

- U zadnji čas im daju i ponove s njima što se njima ne bi dalo nasamo, a opet čemu ih učimo? Teško mi je na to odgovoriti, kaže profesorica hrvatskoga jezika iz Prirodoslovne škole Vladimira Preloga, Svjetlana Štampar.  

- Možda imaju tu neku sigurnost ako s drugim ponove da će im bolje proći, ali sve je na nama koliko učimo, toliko ćemo dobiti, dodaje maturantica Lucija

No, kako bi svi imali jednake šanse, Jokić predlaže i dugoročne mjere - uvođenje devetogodišnje škole, ali i ukidanje općeg uspjeha kao mjerila znanja.

- Kada bi uz ukidanje općeg uspjeha, kombinirali školsko vrednovanje i vanjsko vrednovanje, onda bi imali šansu od ovog sustava napraviti puno bolji sustav.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!