Fenomen prosjeka 5,0: Pritisak na učenike postaje ozbiljan problem

16.02.2025.

20:18

Autor: Sunčica Findak/N.J./Dnevnik/HRT

O fenomenu prosjeka 5,0 u našim školama neprestano se govori, ali kada ta pojava poprimi takve razmjere da zbog toga roditelji i učenici traže pomoć stručnjaka, tada je to već alarm za uzbunu. Zašto godinama prosvjetne vlasti to ne zabrinjava i kako se s tom pojavom nose u školama, za našu rubriku Zaključna ocjena tjedna istražila je Sunčica Findak.

Tema je ovo zaista za rubriku vjerovali ili ne. Osim što o imperativu prosjeka 5,0 svi govore, uskoro ćemo tu temu i gledati. U zagrebačkom kazalištu Žar ptica naveliko traju probe, a početkom ožujka predviđaju da će to biti i jedna od najgledanijih predstava. Naravno, naziva: 5,0.

-  Mi ovdje ne želimo raditi kritiku sustava, jer sustav je takav kakav je. Djeca se nose s posljedicama i ono što škola predstavlja je odraz društva i nijedna reforma ne može promijeniti školu ako se društvo ne mijenja, rekao je Dario Harjaček, redatelj predstave 5,0, Gradsko kazalište Žar ptica.

Upravo se tako djeca, ali i učitelji, nose s posljedicama krutog sustava u kojem se samo konstatira da je iz godine u godinu sve više odlikaša. A ne zabrinjava ih sve češća rečenica: ako nemam pet, lošiji sam od drugih.

- Taj školski stres ispitne anksioznosti, školske fobije jako narastu, te slike perfekcionizma, narušeno samopouzdanje, slika o sebi, kako odmiče školska godina tako vidimo da klinički simptomi jako rastu, kazala je Marina Trbus, psihologinja.

Pritisak na mlade ljude sa svih strana


- Mislim da veliki pritisak rade roditelji tj. oni žele za svoju djecu da imaju petice da budu odlikaši da upišu fakultete i poslije imaju dobar posao, rekla je Gabrijela, 8. razred.

- Ne tražim od svoje djece da imaju 5,0 ali zbog općeg stanja ako nemaju 5,0 ne mogu aplicirati u škole u koje žele, kazala je Ivana Herceg, majka.

Ova majka ne radi pritisak na svoju djecu, ali ima roditelja, doznajemo, koji zaista pretjeruju.

- Učitelji se žale zbog tog problema i osjećaju pritisak. Roditelji to najčešće percipiraju koju će ocjenu moje dijete dobiti, petica je imperativ, jer se svaka druga ocjena smatra potpunim neuspjehom, Mario Staničić, ravnatelj IV.osnovna škola Varaždin.

Drama zbog ocjena počinje već u nižim razredima


- U nižim razredima je to šok od prve slabije ocjene, jer su naviknuti na petice i četvorke i kad dobiju slabiju ocjenu onda su i suze i šok, učiteljica ih ne može smiriti pa dolaze kod pedagoginje ili mene pa razgovaramo. Trudim se objasniti da to nije odraz njihove nesposobnosti, nego povratna informacija da ovoga puta nešto nije bilo dobro, ispričao je Leon Aleksić, psiholog IV.osnovna škola Varaždin.

- Po meni je potpuno pogrešna situacija da se ocjene od 5 razreda uzimaju za upis u srednju školu, jer to stvara neopisiv pritisak na učenike i roditelje koji ne znaju što bi pa vrše pritisak na učitelje, kazao je Mario Staničić, ravnatelj IV.osnovna škola Varaždin.

Pa što je ovo? Umjesto da djeca s veseljem idu u školu, pod stresom su. Umjesto igre, posjećuju psihologe. A oni koji bi se trebali time pozabaviti, rade analize i u tablicama zbrajaju koliko je svake godine novih superodlikaša.

Radije se spustite na zemlju i pomozite ljudima u školama. I da, svakako odite na predstavu, kojoj je redatelj pristupio na najbolji mogući način - konzultirajući upravo one kojih se taj problem i tiče - učenike!

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!