21:30 / 26.05.2021.

Autor: Dobro jutro, Hrvatska/P.F./HRT

Montessori i odgoj: Potičemo djecu na neovisnost, ne vjerujemo u instrukcije

Leonor Stjepić

Leonor Stjepić

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Ove godine obilježava se 30 godina djelovanja Montessori pedagogije u Hrvatskoj. Tim povodom 27. svibnja u Splitu počinje međunarodna konferencija o toj vrsti pedagogije.

Leonor Stjepić, predsjednica uprave Montessori grupe u Velikoj Britaniji, objašnjava kako se Montessori pedagogija u nekim dijelovima svijeta još uvijek prakticira samo u vrtićima, no u nekima i do 18 godine.

Osnovni princip Montessori pedagogije je "djetetovo vodstvo".

- Učitelji se u toj pedagogiji vide kao vodiči, oni promatraju djecu i dozvoljavaju djeci da započinju aktivnosti koje žele. Mi o tome govorimo kao o slobodi unutar okvira – znači različite su aktivnosti, dijete može izabrati što će i koliko dugo raditi, i nakon što završe s tom aktivnošću moraju spremiti stvari kojima su se bavili - to je vrlo važno, time se uči poštovanje prema drugima koji žele koristiti tu opremu. Mi potičemo djecu da razvijaju neovisnost i ne vjerujemo u "instrukcije" za djecu kojima im se govori da nešto rade, objašnjava.

Dodala je i jedan primjer kako to implementirati u svakodnevni život.

- Nećemo reći 'nemoj stajati na stolu', radije ćemo reći 'bolje je da sjedneš i napraviš ovo nego da stojiš na stolu'. Time se stvaraju dobri obrasci ponašanja, rekla je.

Znanost je utvrdila da se neuronski putevi koji potiču djecu da bolje uče, stvaraju tijekom prvih sedam godina života.

- Ako želite da dijete napreduje, treba se posvetiti ranijim godinama obrazovanja, kaže Stjepić i dodaje kako se nažalost više ulaže u srednje škole i visoka obrazovanja, umjesto u rani i predškolski odgoj.

Na Međunarodnoj konferenciji Montessori pedagogije u Splitu, fokus će biti na znanstvenim studijama koji potkrepljuju taj pristup.

- Maria Montessori bila je prva žena liječnica u Italiji, i njezin pristup je bio vrlo znanstven, na taj način se razvila i Montessori pedagogija. Prema tome, na konferenciji ćemo se baviti stvarima poput neuroznanosti, upotrebom Montessorija kod starijih ljudi te ćemo promatrati kako poučavati održivost unutar Montessori pristupa, objašnjava Stjepić.

Smatra kako Hrvatska ima dobar program ranog odgoja, ali da bi država trebala pomoći i u edukaciji roditelja vezano za odgoj djece. Dodaje kako je pohvalna i širina znanja koju djeca stječu u hrvatskim školama, za razliku od primjerice Engleske gdje se djecu "gura" u specijalizacije vrlo rano.

- Također, u Hrvatskoj još nisam upoznala niti jedno dijete koje ne govori bar još jedan strani jezik. To je također veoma važno, kaže Stjepić.

- Unutar Montessori pedagogije uvijek govorimo kako treba učiti djecu kako da kontroliraju, odnosno upravljaju emocijama, i treba im dati alate i načine kako da to učine. No, kao prvo, majka ili otac trebaju potporu, zaključuje Stjepić.

- Naša je udruga utemeljena u Ujedinjenom Kraljevstvu, ali radimo u više od 70 zemalja diljem svijeta i imamo različite verzije i inačice Montessori pedagogije u svijetu, kaže.

Najvećim uspjehom, u vrijeme njezinog trogodišnjeg mandata na čelu Montessori grupe, smatra stvaranje međunarodnog instituta Montessorija u partnerstvu sa sveučilištem iz UK, i to na 150. godišnjicu rođenja Marie Montessori.

- To znači da smo dobili prvog profesora u svijetu Montessori obrazovanja, a dobiti ćemo i prvu sveučilišnu diplomu Montessori obrazovanja. Time se Montessori obrazovanje pomiče u glavne tijekove obrazovanja, kaže.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!