Sanja Smiljanić Grubišić
Foto: HTV / HRT
Emisija Potrošački kod obilježava 20 godina emitiranja. Urednica i autorica Sanja Smiljanić Grubišić prisjetila se početaka, iskustava gledatelja i brojnih problema koje je ekipa emisije pomogla riješiti.
Ideja postala projekt: Od Da Vincijevog - do Potrošačkog koda
Jedna od emisija koja, kako kaže urednica, „nitko ne može izbjeći jer govori o svemu što nas muči“, već dva desetljeća obrađuje svakodnevne probleme građana.
– To je moj autorski projekt kojeg su prepoznali šefovi. Bila sam jako ponosna i sretna kao mlada novinarka. Tražite se u poslu, stalno ste na terenu, pokušavate vidjeti što ljude muči. I onda sam razmišljala – svaki dan netko od nas susreće se s problemima. Predložila sam ideju, a inspiraciju za naziv dobila sam čitajući Da Vincijev kod. Tako je nastao Potrošački kod, prisjetila se Sanja Smiljanić Grubišić.
Dodala je kako se komunikacija s gledateljima tijekom godina mijenjala, ali njihova uključenost u kreiranje sadržaja ostala je ista. Naši gledatelji i gledateljice intenzivno sudjeluju u stvaranju emisije, kazala je.
Problemi se rješavaju i prije ekrana
Na pitanje je li netko riješio svoj problem zahvaljujući emisiji, urednica odgovara potvrdno.
– Riješili smo puno problema i prije nego što su teme došle na ekran. Ljudi me i danas zovu. Pokušajmo riješiti problem, kažem im, i problem se često riješi. Onog trenutka kad postane javan, tvrtke odjednom nađu način da ga riješe, rekla je.
Prisjetila se i posebnih situacija.
– Nikad neću zaboraviti gledatelja koji mi je rekao: „Vi ste mi zadnja slamka spasa.“ Trudimo se uvijek pomoći. Rješavali smo probleme s pretplatom električne energije, jedan je gospodin dobio novi automobil nakon silnih problema, a upozoravali smo i na lošu kvalitetu hrane, istaknula je Smiljanić Grubišić.
Od igračaka do financijskih institucija
Kroz godine su se teme mijenjale. – Radili smo analize dječjih igračaka punih formaldehida, bavili se problemima s financijskim institucijama, administracijom, online prijevarama i piramidama. Ljudi nasjednu na brzu zaradu, a mi moramo upozoravati. Online kupnja donosi velike zamke. To su teme koje su sada u fokusu – pojasnila je.
U emisiji su često na udaru bili teleoperateri, a u posljednje vrijeme u fokus dolaze i komunalne službe. – Financijske institucije i dalje su problem, a potrošači u Njemačkoj ili Austriji još uvijek imaju veću zaštitu nego u Hrvatskoj – naglasila je.
Zakoni se mijenjali, problemi ostali
Emisija Potrošački kod prati i razvoj potrošačkih prava u Hrvatskoj.
– Kad smo krenuli, ljudi su se bojali. Govorili su: ne mogu ja to, izgubit ću, još ću morati platiti. Zakon se godinama brusio i mijenjao, sada smo dio jedinstvenog europskog tržišta. No i dalje mislim da su potrošači u nekim državama bolje zaštićeni, rekla je Smiljanić Grubišić.
Dodala je kako sreća cijele ekipe dolazi upravo iz činjenice da su tu za ljude: "Kada pomognemo riješiti problem, moje sreće nema kraja".
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!