Medicina koja se bavi čovjekom u letu

10.04.2022.

11:28

Autor: Zdrav život/HRT

Kokpit zrakoplova

Kokpit zrakoplova

Foto: ilustracija / Shutterstock

Znate li da se znanstveno proučavaju biološki učinci zrakoplovstva na putnike i letačko osoblje? Tim se područjem bavi grana preventivne medicine – zrakoplovna medicina. Istražuje kakav je učinak stresa i provođenja vremena u oblacima na vid, cirkulaciju, kosti, ali i razvoj zračne bolesti.

Iako se zrakoplovna medicina u svom širem opsegu bavi i prijenosom različitih zaraznih bolesti preko putnika, štetnim utjecajima buke te zagađenjem zraka, primarno se fokusira na fiziološke učinke letenja na ljudski organizam. Odnosi se to na pilote svih vrsta letjelica, kontrolore zračnog prometa te kabinsko osoblje.

- Zrakoplovna medicina je jedna usko specifična grana medicine koja se bavi sa čovjekom u letu. Znači, utjecajem leta na nas. Primarno u Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo nam je odrediti selekciju i praćenje imatelja zrakoplovnih dozvola, kaže Matilda Franjković – Rendulić, s Odsjeka zrakoplovne medicine, Hrvatske agencija za civilno zrakoplovstvo.

Cjelokupno letačko osoblje, uključujući i kontrolore zračnog prometa, moraju zadovoljiti stroge psihofizičke predispozicije.

- U Europskoj uniji pregledi su istovjetni u svim državama članicama i propisani su nadnacionalnim propisom tako da mi već imamo okvir u kojem radimo. Zrakoplovstvo je inače odlično regulirano - sve je propisano jednako kao u vojsci ili u mornarici. Kako je Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo tijelo nadležno u Hrvatskoj za cijeli okvir zrakoplovstva, tako certificira liječnike i medicinske centra koji će obavljati preglede zrakoplovnog osoblja, dodaje Franjković – Rendulić.

Procjena psihofizičkog statusa

Zrakoplovna medicina okuplja liječnike različitih specijalnosti. Njihov zajednički rad rezultira procjenom psihofizičkog statusa za svakog pojedinca koji obavlja posao u zračnom prometu. Tu su specijalisti medicine rada, specijalisti interne medicine, specijalisti oftalmologije, otorinolaringologije i drugi. Svi oni moraju proći dodatnu obuku.

Osim fizičkog, za pilote je iznimno važno i psihičko zdravlje. Na osnovu razgovora liječnik mora procijeniti zadovoljava li osoba okvir. Od nesreće Germanwingsa 2015. godine je to postalo obavezan dio svakog pregleda. S tim da se u cijeloj EU na inicijalnom pregledu za pilota radi opširnija i sveobuhvatna psihologijska procjena i procjena mentalnog zdravlja, objašnjava Franjković – Rendulić.

Specijalistički se pregledi kontinuirano provode prema točno određenoj zakonskoj regulativi. Kod pilota do četrdesete godine svakih godinu dana. Nako toga, za pilote koje voze manje avione - svakih šest mjeseci. Kontrolori zračnog prometa do četrdesete godine pregledavaju se svake dvije godine, a nakon četrdesete svakih godinu dana.

Okruženje u kojem ljudski organizam boravi tijekom leta vrlo je negostoljubivo. Dugotrajna i svakodnevna izloženost takvim prilikama može izazvati niz nepoželjnih učinaka. Stoga je redovito praćenje zdravstvenog stanja letačkog osoblja ključno za njihov profesionalan, ali i privatan život.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!