Povećan broj intervencija hitne zbog vrućine, kako je podnijeti

30.06.2022.

09:10

Autor: T.V./P.F./HRT

Vrućina se nastavlja

Vrućina se nastavlja

Foto: Ilustracija / Shutterstock

I danas će biti sunčano i vruće. Mogući su poneki pljuskovi, no zamjetno rjeđe nego je to bilo jučer u unutrašnjosti. Osobito će se vrućina nastaviti na istoku zemlje i u Dalmaciji. Temperatura će biti 35-37 °C.  Sutra nastavak vrućine, bit će vruće, ponegdje i vrlo vruće. Navečer su na sjeverozapadu mogući lokalni pljuskovi i grmljavine, poglavito u Međimurju, na sjeveru Hrvatskog zagorja i u Podravini. Za vikend će se zadržati sunčano, no u unutrašnjosti bi subota trebala donijeti olakšanje i pad temperature s 35 °C na 30 °C.

- Već je danas malo manje vruće u unutrašnjosti, sutra će ponovno zavladati vrućina posvuda, osobito u kopnenim krajevima, a onda, sa strujanjem zraka za sjevera, uz dotok malo manje toplog zraka, u subotu, odnosno u dane vikenda treba računati na prestanak toplinskog vala u unutrašnjosti. To neće vrijediti za Jadran, posebno za Dalmaciju, gdje će se i dalje zadržati vruće i vrlo vruće, rekao je Krunoslav Mikec, Državni hidrometeorološki zavod

Zagrebačka hitna pomoć: povećan broj intervencija zbog vrućine

Zagrebačka hitna medicinska pomoć imala je u srijedu povećan broj intervencija s obzirom na visoke temperature pa se tako od njih dvjestotinjak desetak odnosilo na one izazvane vrućinom, potvrdio je u četvrtak voditelj smjene, specijalist hitne medicine Darko Sinjeri.

Riječ je najčešće o kroničnim bolesnicima koji imaju problem s povišenim krvnim tlakom, odnosno srčanim bolesnicima, dijabetičarima, astmatičarima i osobama s problemom dišnog sustava.

Preporuke su uvijek iste, kaže Sinjeri, kronični bolesnici moraju uzimati terapiju, a svi ostali nadoknađivati veći gubitak tekućine zbog znojenja.

Također se preporučuje ne izlaziti na otvoreno između 10 i 17 sati, a oni koji moraju obavljati teške fizičke poslove, neka to čine rano ujutro ili u kasnijim večernjim satima.

Osobe koje izlaze van u vrijeme visokih temperatura moraju se zaštititi pokrivalom za glavu, odjenuti laganu prozračnu odjeću od prirodnih materijala, pamuka ili viskoze, podsjeća Sinjeri.

Preporučuje se jesti češće manje i tekuće obroke te izbjegavati hranu prebogatu bjelančevinama. Također treba pripremiti miješano svježe voće, tzv. smoothie, ili laganu juhu da se organizmu vrate izgubljeni minerali, vitamini i elektroliti.

Potrebno je rashladiti prostor u kojem se boravi. Idealno bi bilo sobnu temperaturu održavati ispod 32 Celzijeva stupnja danju, a 24 stupnja noću. To je posebno važno za djecu, osobe starije od 60 godina ili osobe s kroničnim zdravstvenim problemima.

Preporuke HZJZ-a

U slučaju vrtoglavice, slabosti, nemoći, tjeskobe ili izrazite žeđi i jake glavobolje treba potražiti pomoć, što prije otići u hladniji prostor i izmjeriti temperaturu, preporučuje Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ).

Popijte vodu ili nezaslađeni razrijeđeni voćni sok više puta po nekoliko gutljaja, smirite se i lezite u rashlađenu prostoriju ako imate bolne grčeve, najčešće u nogama, rukama ili trbuhu, ističe HZJZ.

Ako osoba ima vruću suhu kožu ili nerazumno razgovara i nemirna je, zujanje u ušima, probleme s vidom i malaksalost, grčeve ili je bez svijesti, odmah zovite liječnika ili hitnu pomoć.

Dok čekate, smjestite ugroženu osobu u hladnu prostoriju u vodoravan položaj, podignite joj noge i kukove, odstranite odjeću i počnite s vanjskim hlađenjem, stavite hladne obloge na vrat, pazuha i prepone uz rad ventilatora, mahanje lepezom i prskanje mlakom vodom.

Mjerite temperaturu tijela i održavajte je ispod 39 Celzijevih stupnjeva. Nemojte toj osobi dati acetilsalicilnu kiselinu ili paracetamol. Osobe bez svijesti postavite u bočni ležeći položaj, preporuke su HZJZ-a.

Savjeti tijekom toplinskog vala

Vrućine mogu potaknuti iscrpljenost i toplinski udar te mogu pogoršati postojeća stanja, poput kardiovaskularnih, respiratornih, bubrežnih ili mentalnih bolesti. Tijekom velikih vrućina treba se pridržavati savjeta zdravstvenih ustanova.

Uz ostalo savjetuje se:

- rashladiti tijelo i piti dovoljno tekućine jer se znojenjem gubi više tekućine, čime dolazi do dehidracije

- piti negaziranu vodu te niskokalorične napitke bez kofeina, alkohola i šećera

- izbjegavati boravak na izravnom suncu od 10 do 17 sati, poglavito djeca, trudnice, starije osobe, srčani bolesnici i osobe s kroničnim bolestima. Osobe koje rade na otvorenom trebaju se češće odmarati, skloniti u hlad i unositi tekućinu svakih 30 minuta

- nositi laganu svijetlu odjeću od prirodnih materijala te zaštititi glavu od izravnog sunca

- rashladiti noću prostor u kojem se živi, danju zatvoriti prozore i spustiti rolete, osobito one koje su okrenute prema suncu

- isključiti što je više moguće električnih uređaja u domu

- izbjegavati izlazak u najtoplijem dijelu dana i naporan fizički rad ili ga obavljati u najhladnije doba dana, što je obično u ranim jutarnjim satima

- ne ostavljati djecu ni životinje u parkiranom vozilu

- redovito upotrebljavati sredstva sa zaštitnim faktorom od štetnog UV zračenja, a posebnu pozornost posvetiti novorođenčadi i maloj djeci. Njima trebaju zaštitna sredstva s najvećim faktorom te ih treba odjenuti u laganu odjeću koja ih također štiti od UV zračenja.

- ako imate zdravstvene probleme, potražiti savjet liječnika.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!