21:32 / 02.02.2021.

Autor: U svom filmu/HRT

Što je Tomislav Čadež otkrio u sto dana samoizolacije

Tomislav Čadež

Tomislav Čadež

Foto: U svom filmu / HRT

Što je otkrio u svojem dnevniku o sto dana samoizolacije i zašto u borbi protiv pandemije odgovornost prema drugima i cijepljenje nemaju alternativu, neke su teme o kojima je govorio hrvatski pisac i novinar Tomislav Čadež koji je bio gost ovotjednoga talk showa 'U svom filmu' urednice i voditeljice Tončice Čeljuske.

Pjesnik, novinar, kazališni kritičar od čijeg pera strepe umjetnici i oni koji bi to htjeli biti, no u godini pandemije u kojoj je gotovo sve bilo sporedno, pa i umjetnost, Čadež se uhvatio u koštac s pitanjem svih pitanja: Što nas je to snašlo? 


Svoje je odgovore na to pitanje Čadež pretočio u publicističko izdanje 'Hrvatski Decameron – dnevnik samoizoliranog intelektualca'.


Neke od odgovora na to i slična pitanja pogledajte u snimci emisije U svom filmu u kojoj su o Čadežu govorili i Nenad Popović, Slobodan Prosperov Novak, Filip Šovagović i Vatroslav Kuliš:

Svemirsko putovanje na neku drugu planetu


Na ambiciozan projekt stodnevnog dnevničkog bilježenja izolacije potaknuo ga je dojam da smo se otisnuli na svemirsko putovanje na neku drugu planetu.


- Odjedanput su se sve životne okolnosti, detalji i rutina okrenuli za 180 stupnjeva. Sve se pokrenulo i okrenulo, rekao je Čadež na početku razgovora.


U te je zapise Čadež unio puno znanja o povijesti, umjetnosti, sociologije, psihologije…


- Htio sam napisati knjigu koja će služiti onima koji nemaju vremena čitati knjige, a zanimaju ih informacije i ti sitni proplamsaji ili vatre stvarnosti koje plamte oko nas i koje treba zabilježiti i predočiti, i vidjeti koje su to emocije. Nije nam se dogodila samo epidemija kao potpuno novi svijet, nego nam se dogodio i potres koji kao da je imao tužni epilog u ovom zimskom potresu, kaže Čadež.


Iz jedne situacije relativnog mira, nekim ljudima je nestao cijeli svijet, a posljedice će se osjećati još desetljećima. 

Tomislav Čadež

Tomislav Čadež

Foto: U svom filmu / HRT

Unatoč tehnološkom napretku, virus može zaustaviti ekonomiju


Čadež u knjizi piše o tomu kako je zapadni čovjek tehnološkim napretkom savladao prirodu, ali jedan 'mali' virus ipak može zaustaviti ekonomiju država i kompletno promijeniti naše živote. Zanimljivo je to neprihvaćanje činjenice da priroda ima svoje zakonitosti i da nas može iznenaditi na razne načine.


- I djeca i odrasli, i hrabri i manje hrabri, prije svega su se plašili nepoznatoga. Prva reakcija na to je potpuni oprez, ili u ovom slučaju, potpuno zatvaranje. Mislim da je to bilo najbolje što smo mogli poduzeti. U bliskoj budućnosti se može dogoditi da nam dođe virus koji je mnogo smrtonosniji, pa i oni najveći skeptici mogu ovo shvatiti kao vježbu za možda i mnogo goru globalnu situaciju, za koju očito nismo spremni, jer nismo spremni suočiti se s tim da ovisimo jedni o drugima, upozorio je Čadež.

Tomislav Čadež

Tomislav Čadež

Foto: U svom filmu / HRT

Ratni put 1990-ih


Čadež je bio i branitelj - početkom 1991. kad su izašle u javnost snimke uvoza oružja iz Mađarske, kao i mnogi drugi, shvatio je da će biti rata.


- Tada smo se, tko već nije, počeli prijavljivati. Počele su se formirati prve brigade i ponosan sam što sam u tomu sudjelovao u Karlovcu, a išli smo gdje je trebalo ići, rekao je Čadež.


Jednom je izjavio da je rat doživio kao 'intimnu obiteljsku dramu, a ne kao tragediju.'


- To je značilo da su se ubrzale neke stvari koje bi se i inače dogodile. Drama je kad ostanete bez roditelja, tragedija je kas ostanete bez djeteta. I kad se događaju ružne stvari treba ih pravedno prikazati. Sigurno nisam prošao tragediju, ali jesam prošao dramu, kao i gotovo svi drugi. Nikako ne bih mogao taj dio svojega života opisati iz svoje perspektive kao tragediju, smatra Čadež.


Upravo je rat bio inspiracija Čadežu za zbirku antiratne poezije 'Put u Hollywood', koja je bila svojevrstan ispovjedni, terapeutski proces.


- Tih 1990-tih život i borba su se sastojali od sličica, a ne od velikih priča, pa sam te moguće velike priče sabio u što manje riječi, sa što više sadržaja, napominje Čadež.


Pogledajte foto album sa životopisom Tomislava Čadeža:


Lice i naličje kazališnog svijeta


Književni znalci poput Slobodana Prosperova Novaka i Nenada Popovića visoko rangiraju Čadežov rad i pisanje.


- Slobodan Prosperov Novak je bio moj profesor, mnogo sam od njega naučio i drago mi je što smo ostali u mogućnosti da razmjenjujemo sadržaje, a Nenad Popović je ozbiljan, strog i pametan urednik moje dvije knjige, vrlo je prominentna osoba u Njemačkoj, pred njim uvijek imam tremu i ponosan sam što je pristao govoriti o meni, komentirao je Čadež.


Čadež je danas priznati novinar koji utječe na javno mnijenje, pa je nezaobilazna bila i tema o prijavama zlostavljanja i seksualnog uznemiravanja na dramskoj akademiji i šire.


- Bilo kakav oblik nasilja se ne smije relativizirati. Ta se tema, koja se otvorila naglo, kako kod nas već biva, a naglo se može i zatvoriti, već se u startu pokušala relativizirati. To traženje odgovornosti obje strane je obnavljanje čina. Apsolutno je nedopustivo, pogotovu u umjetničkom svijetu, pogotovo među mladim ljudima, da se širi uobičajenost takvog manipuliranja, nametanja i na koncu seksualnog zlostavljanja. Seksualno zlostavljanje je samo jedna vrsta zlostavljanja u kojem ljudi koji imaju moć zlostavljaju one koji nemaju moć, komentira Čadež.


Kazališna kritika je osjetljiv zadatak. Ljudi različito reagiraju na razne impulse, isti će umjetnik nekoga ostaviti ravnodušnim, a nekome pobuditi najdublje emocije. Po kojim kriterijima procjenjuje da nešto valja ili da nije dovoljno dobro?


- Pogledate predstavu, i nakon toga se osjećate dobro, ili nervozno, ili vam je dosadno, i sad sam ja tu da vam kažem zašto se tako osjećate. Gluma uživo je nešto vrlo tjelesno i ta energija se prenosi vrlo doslovno. Uspjele uloge profesionalaca su uvijek svima dobre, to nije stvar ukusa, kad vas osvoji uživo, onda vas je osvojio. Oko toga nema dvojbe. Ne treba biti posebno stručan ili osposobljen za gledanje kazališnih predstava. Moj posao je da artikuliram što se dogodilo i da to formuliram tako da se može pročitati i da je zanimljivo, da o tomu imam neki stav i emociju, ustvrdio je Čadež.

Filip Šovagović čita knjigu Tomislava Čadeža

Filip Šovagović čita knjigu Tomislava Čadeža

Foto: U svom filmu / HRT

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!