09:41 / 09.03.2021.

Autor: Kod nas doma/HTV

Volite li "biti krivi" - jer ste tako odgojeni?

Hrvoje Handl, psihoterapeut

Hrvoje Handl, psihoterapeut

Foto: Kod nas doma / HRT

Često u odnosima, svjesno ili nesvjesno, ljudi znaju osjećati krivnju zbog svojih emocija ili postupaka. To se može negativno odraziti na samu osobu koja to osjeća, ali i narušiti odnos.

- Nametnuta krivnja je osjećaj koji imate kad s nekim razgovarate i imate osjećaj da odjednom postajete 'sve više krivi', objasnio je psihoterapeut Hrvoje Handl u emisiji HTV-a Kod nas doma.  Dodao je da neki ljudi "jako vole biti krivi jer su tako odgojeni".

Ponekad roditelji svjesno nameću djeci osjećaj krivnje:

- Kada dijete napravi neku nepodopštinu, ima roditelja koji svojoj djeci kažu "Nisam ljut, nego sam tužan". Oni nameću silnu krivnju toj djeci. Ona su kriva jer je roditelj tužan, kaže Handl i dodaje kako takva djeca poslije i svoju djecu jednako odgajaju.

- Nemojte biti depresivni zato što je dijete napravilo nešto što ne smije. Budite ljuti na svoje dijete i postavite mu granice, napominje.

Ako se osjećaj ne kontrolira odmalena, Handl kaže kako to može dovesti do toga da poslije drugima namećemo krivnju.

- Nametanje krivnje drugima jedna je vrsta pasivne agresije – to je jedna od najgorih vrsta agresije, objašnjava.

Handl ističe kako u međuljudskim odnosima umjesto krivnje treba postojati odgovornost, jer sama krivnja za sobom povlači kaznu – svi oni koji se na neki način osjećaju krivima će ili sami sebe kazniti ili će tražiti da budu kažnjeni. Ponekad ljudi nesvjesno biraju partnere koji će ih kazniti "jer su zbog nečega krivi".

S druge strane, odgovornost - kaže - povlači drukčije posljedice:

- Ako ja preuzmem odgovornost za svoje emocije ili postupke, ne moram biti kažnjen za to – ne moram biti kriv, kaže Handl i dodaje kako to vrijedi i za roditeljske i za partnerske odnose.

Osobe koje imaju konstantan osjećaj nametnute krivnje odgojene su na način da su za mnogo toga bile krive - krivnja je bila nevidljivi pokretač u obitelji. Ipak, mogu si pomoći i promijeniti to:

- Treba prvo sam sa sobom razjasniti da ste odgovorni samo za određene stvari i da nikad niste krivi. Odgovorni ste za svoje emocije i što se više bavite njima i tim 'strogim' dijelom sebe, to ćete manje biti krivi, a više odgovorni, zaključuje Handl.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!