16:22 / 31.05.2021.

Autor: Hina/V.M.

Animafest: ljubav kao lijepa, duhovita i teška tema

"Ženski provod"

"Ženski provod"

Foto: Joanns Quinn / Animafest

Svjetski festival animiranog filma Animafest Zagreb u svom ovogodišnjem izdanju, što će se održati od 7. do 12. lipnja, donosi izbor animiranih filmova vezanih uz ljubav, "lijepu i intimnu, ali katkad i duhovitu ili tešku temu".

- Prema izboru umjetničkog ravnatelja Daniela Šuljića program je razvrstan kroz tri cjeline i osam segmenata, koji daju uvid u različite načine kojima su se autori uhvatili ukoštac s tim vječitim izazovom, najavljeno je s festivala.


Prva cjelina bavi se klasičnom ljubavlju, prateći "kronološki" nastanak, vrhunac i kraj veze u segmentima "Kad smo se sreli", "Plamen ljubavi" i "Slomljeno srce".


Tu je i fantastični klasik "Papageno" Lotte Reiniger iz 1935. koji će se prikazati s 35-milimetarske kopije, te svevremenske uspješnice, "Jednoga dana" Marie Paccou ili "Vukovi" Rafaela Sommerhaldera.


- Neki filmovi donose urnebesno viđenje prekida, kao "12 godina" Daniela Nockea, drugi su veći od života, kao što je bila sudbina glavnih junaka u "U susjedstvu grada" Joška Marušića, dok treći obrađuju ljubav preko mreže, specifičnu za današnje vrijeme, primjerice "Bujica ljubavi" Seana Buckelewa", kažu organizatori.

"Bujica ljubavi"

"Bujica ljubavi"

Foto: Sean Buckelew / Animafest

U program su uvršteni omiljeni Animafestovi autori, tu je Animafestova pobjednica Yumi Joung ("Ljubavne igre"), te minijatura Kirsten Lepore "Zdravo, stranče", "Nemoguće figure i druge priče II" Marte PajekMichaele Pavlátove, "Repete" Michaele Pavlátove, "Mravlja pjesma" Saše Svirskog, "Dva na dva" Jelene Oroz, "Amélija & Duarte" Alice Guimares i Mónice Santos.

"Mravlja pjesma"

"Mravlja pjesma"

Foto: Saša Svirski / Animafest

Profesionalni i privatni animatorski parovi


Druga cjelina "ménage deux" posvećena je animatorskim parovima, umjetnicima koji su isprepleli svoje privatne i profesionalne živote zajedno kreirajući filmove.


U njoj su neki od najpoznatijih supružnika i partnera iz povijesti i sadašnjosti animacije: izumitelji pinscreena (igličastih ekrana) iz 1930-ih Alexandre Alexeieff i Claire Parker (Noć na pustoj gori), Joy Batchelor i John Halas (Automania 2000) koji su obilježili sredinu 20. stoljeća, te Olga i Priit Pärn čija je humana groteska daleko nadrasla estonske granice (Piloti na povratku kući).


Tu su i Abi Feijó i Regina Pessoa koji su obilježili portugalsku animaciju (Tragična priča sa sretnim završetkomi), dva puta za Oscara nominirane majstorice gvaša Wendy Tilby i Amanda Forbis (Kad zora svane), Michelle i Uri Kranot (Šuplja zemlja) koji danas oduševljavaju VR projektima.


U programu će biti predstavljeni i Paul i Sandra Fierlinger, Joanna Quinn i Les Mills, Ivana Bošnjak i Thomas Johnson, Chintis Lundgren i Draško Ivezić, Alison Snowden i David Fine, Ana Nedeljković i Nikola Majdak Jr., John i Faith Hubley, Emma De Swaef i Marc James Roels, te Ru Kuwahata i Max Porter.

Požuda - cjelina posvećena erotici u animaciji


Kako se podsjeća, za treću tematsku cjelinu "Požuda", tj. erotiku u animaciji, nekad su se na festivalima rezervirali termini nakon ponoći i ta je tabu tema dugo bila obrađivana prvenstveno kroz geg i humor, no u posljednjih tridesetak godina senzualnija, lascivnija i eksplicitnija oslikavanja tjelesne ljubavi postaju prihvaćeni standard.


- U skladu, pak, s velikim porastom broja autorica u posljednja dva desetljeća erotika zadobiva distinktivnu perspektivu, s daleko većom samosviješću te često i konkretnijom i hrabrijom reprezentacijom, ističe se.


Signe Baumane (Teat Beat of Sex Ep. 1-3) zajedno s Joannom Quinn (Ženski provod) predvodnica je generacije koja je započela ovaj obrat koji se danas na novi način odražava i u filmovima mlađih autorica poput Renate Gąsiorowske (Mačkica), Lori Malépart-Traversy (Klitoris) ili Sawako Kabuki (Nemoj reći mami).

"Nemoj reći mami"

"Nemoj reći mami"

Foto: Sawako Kabuki / Animafest

Suvremeno žensko viđenje tijela i seksualnosti seže i u prošlost ("Konkubinina gozba" Hefang Wei), kao polazna točka posve idiosinkratične senzualnosti, u filmu "Futon" Yoriko Mizushiri.


- Posebni povijesni, dakako izrazito nekorektni kuriozum predstavlja pak američki pornografski nijemi film iz 1928. godine Eveready Harton u Zakopanom blagu grupe anonimnih autora. Navodno nastao kao projekt triju velikih studija za potrebe zabave u čast Winsora McCaya, film je razvijen u kubanskom laboratoriju te je izazvao salve smijeha pri prvom, dakako privatnom prikazivanju, dodaje se.


Uz Daniela Šuljića u sastavljanju 'ljubavnog' programa sudjelovali su Nancy Denney-Phelps, Margit Antauer Buba, Olivier Catherin, Olga i Michał Bobrowski, Matea Milić, Vivien Halas, Thomas Renoldner i Sabine Groschup.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!