Barbiene mračne tajne
Foto: promo / screenshot
Prošlo je više od dvije godine nakon što je svijet zahvatila Barbie-manija, a tema slavne lutke još uvijek ne silazi s naslovnica. Film Barbie postao je jedan od najvećih hitova desetljeća – zarada se popela na više od milijardu funti, a tvornica igračaka Mattel ponovno je oživjela svoj brend.
No, dok je svijet slavio ružičastu nostalgiju i poruke osnaživanja, dokumentarni film “Barbiene mračne tajne”, koji možete pogledati i na HRTi platformi, otkriva – nije sve tako sjajno kako se čini.
Ružičasti svijet s milijunima obožavatelja
Radnja filmskog megahita Barbie odvija se u Los Angelesu – gradu u kojem se nalazi i sjedište korporacije Mattel, tvorca najpoznatije lutke na svijetu. Danas Mattel u svom portfelju ima više od 200 brendova, a surađuje s brojnim obožavateljima koji na društvenim mrežama promiču Barbien stil života.
Jedna od njih je Azusa Barbie, poznata YouTuberica koja svojim pratiteljima donosi recenzije lutaka, tračeve iz Barbie svijeta i recepte inspirirane njezinom estetikom. U svojoj kolekciji čuva više od 600 Barbika, a kaže da se s lutkom osjeća osobno povezano.
- Imamo vrlo slične osobnosti. Obožavamo sreću i optimizam, govori Azusa, koja Barbie vidi kao pravu ikonu.
Sjena iza sjaja: moć i sporovi Mattela
Dok influencerice poput Azuse dobivaju poklone i ekskluzivne proizvode od Mattela, dokumentarac otkriva drugu, manje poznatu stranu priče. Naime, iza brenda koji utjelovljuje djevojačke snove krije se tvrtka poznata po agresivnoj pravnoj strategiji.
Profesorica Orly Lobel, stručnjakinja za intelektualno vlasništvo, u svojoj knjizi opisuje kako Mattel često tuži – ne samo konkurente, nego i umjetnike, pjevače i filmaše. Jedan od poznatijih slučajeva bio je spor s pop-bendom Aqua, čija pjesma “Barbie Girl” postala globalni hit. Mattel je tvrdio da pjesma i spot “štete ugledu brenda” i krše njihova patentna prava.
“Umjetnici se preplaše i ne diraju Barbie ni bilo koji drugi brend u vlasništvu Mattela.”
prof. Orly Lobel, profesorica prava, Sveučilište u San Diegu
Još jedan primjer iz dokumentarca prikazuje Davida Muirheada, tvorca aplikacije BarBee, namijenjene ugostiteljima koji traže zaposlenike. Iako aplikacija nema veze s lutkama, Mattel ga je tužio zbog navodne “zloporabe brenda” i sličnosti imena.
- Amerikanac sam i imam pravo ostvariti svoje ideje, poručuje David.
Spor je, kako otkriva, bio iscrpljujući i financijski i emocionalno, ali planira se boriti do kraja.
Barbie između glamura i stvarnosti
Dokumentarac Barbiene mračne tajne ne govori samo o sudnicama i brendovima, nego i o ljudima koji izrađuju slavnu lutku – radnicima u tvornicama, kreatorima i fanovima. Autorica Isobel Yeung kroz njihova svjedočanstva propituje jesu li Mattelove poruke o “pozitivnim promjenama” doista iskrene, ili tek dio vješto upakirane marketinške strategije.
Dokumentarni film “Barbiene mračne tajne” donosi uznemirujuće, ali i fascinantne uvide u svijet iza najpoznatije lutke svih vremena. Ružičasta je, čini se, samo boja – stvarnost je mnogo slojevitija.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!