San koji je počeo s malim autićima na tepihu prerastao je u ozbiljnu brzinu - Matija Jurišić odrastao je uz automobilske utrke, a danas s pravim bolidom osvaja europske brdske staze. Posjetio ga je novinar Matko Knešaurek.
01.04.2025.
18:44
Autor: Matko Knešaurek/P.F./Kod nas doma/HRT
San koji je počeo s malim autićima na tepihu prerastao je u ozbiljnu brzinu - Matija Jurišić odrastao je uz automobilske utrke, a danas s pravim bolidom osvaja europske brdske staze. Posjetio ga je novinar Matko Knešaurek.
Kao malenom dječaku san od malih nogu, brzi sportski autići kao igračke sve dok nije dovoljno odrastao da smije sjesti i voziti upravo jedan takav.
- Priča je počela od mojeg rođenja više-manje. Moj tata se bavio cijeli moj život utrkama, najviše brdskim utrkama, i tu se potaknula nekakva ljubav. Godine 2005. sam dobio prvi karting i tako je sve započelo. Ovim se bavim od 2012 godine, znači ovo mi je 14 ili 15 godina, a auto utrkama se bavim od 2020 godine, dakle ovo mi je 6 godina, ispričao je Matija Jurišić.
Neki misle da su sve autoutrke iste, ali ipak postoje razlike koje su itekako vidljive kada se dođe na stazu.
- Brdske utrke su dosta širok pojam. Jedina je razlika što nema suvozača sve se staze uče napamet, a staze su bilo kakve. Mogu biti od kilometar do 20 kilometara duljine. Dosta specifično je to što je ustvari stalno to maksimum kontakt, stalno je na limitu tog auta. Neka razlika u odnosu na rally je da se tamo vozi na 80 posto. Mislim da je to jedna od najekstremnijih utrka na svijetu. Automobili nemaju baš nikakva pravila, može se doći s bilo čime, postoje neki automobili od 1000 konja i neki od 100 konja, kazao je Jurišić.
Prije svake utrke potrebno je upoznati se sa svim detaljima staze. Nekada ne tako davno staze su se prolazile po nekoliko desetaka puta, a danas s napretkom tehnologije uvjeti su se promijenili.
- Kod mene to nije toliko komplicirano. Većina staza što se vozi na svjetskom prvenstvu su na simulatoru i onda tu učim skoro sve staze i to mi puno pomaže u treningu kad dođem na stazu, gotovo bez ijednog dizanja na pravoj stazi s pravim automobilom mogu doći do nekog limita automobila i naučiti stazu bez problema. Što se tiče nekih drugih vozača, prije je to bilo da se staze se uče tako da se dođe s automobilom par dana prije da se prođe čak nekoliko stotina puta po stazi te da se nauči svaki metar te staze, naveo je Jurišić.
Da bi se vozač osjećao potpuno sigurnim u takvoj jurilici za to je zaslužan tim stručnjaka da čelu sa glavnim automehaničarom koji automobil prije puštanja na stazu provjerava i po nekoliko puta.
- Oko pripreme automobila zapravo i nema previše posla jer iz tvornice zapravo već kupujete gotov auto. Kako se automobil koristi u brdskim utrkama to zahtijeva neke prilagodbe koje smo onda Matija i svi ostali radili da se optimizira za taj brdski pravilnik, istaknuo je mehaničar Mateo.
- Dok se utrkuje cijelo vrijeme se pregledava sve jer nema pravila koja komponenta najčešće odlazi. Najviše pozornosti obraća se na sve dijelove ovjesa koji su jako opterećeni uključujući i amortizere, sve vijke, jesu li se otpustili ili nisu, žice i cijevi oko motora je li neka popustila, jesu li sve čvrsto stegnute. To je uglavnom ono što se najviše provjerava, dodao je.
Suradnja i međusobno povjerenje u ovakim ekstremnim sportovima itekako je važno, ništa se ne prepušta slučaju te svaki kotačić u mehanizmu mora funkcionirati besprijekorno da bi se postigli rezultati dostojni prvaka.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!

Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora