U srcu Televise: Martina Validžić istražuje fenomen telenovela

26.11.2025.

14:01

Autor: A.D.H./HRT

Martina Validžić u srcu telenovela
Martina Validžić u srcu telenovela
Foto: HTV / HRT

Martina Validžić u prvoj epizodi serijala "Serijski brijači" vodi gledatelje u Ciudad de México i istražuje kako je telenovela postala najmoćniji meksički kulturni izvozni proizvod i svakodnevica milijuna ljudi diljem svijeta.

Telenovele su već skoro pet desetljeća glavni kulturni izvozni proizvod Meksika. Gledaju se u sto zemalja svijeta.


Izvorište je u radijskim novelama koje su snimane na Kubi, pa u zaživjele na prvim radijskim postajama.

Jedna od najvažnijih radio-postaja bila je u vlasništvu osnivača Televise.


Kad je 1950. godine nakon radija pokrenuo i televiziju, sve je glumce iz radio drama dovodio u televizijske drame.


Dr. Jose Luis Barros je više od 12 godina predstavljao Televisu u vijeću za samoregulaciju i etiku.


Iako telenovele nisu njegov slatki grijeh, o njima može napisati knjigu.


- U roku od pet godina, ono što je danas Televisa, tadašnja Telesistema Mexicano, postala je apsolutno vodeća radiotelevizija u Meksiku i u Latinskoj Americi. Samo devet godina nakon osnivanja, Televisa je izbacila prvu telenovelu. Senda Prohibida. To je bilo 1959. Rekao bih da je od tada Televisa proizvela 750-800 različitih naslova. Tako je telenovela postala glavni proizvod Televise, a vjerojatno je i danas glavni izvor prihoda, pojašnjava Jose.

Ističe kako je gluma u početku bila vrlo stroga i prenaglašena.


- S vremenom je postala ipak malo prirodnija, dodaje.


- Čak i danas znamo pomisliti: "Ovo je loša gluma, pretjerivanje!". No, to je dio stila telenovele i publika ga je prihvatila, pojašnjava Jose.


Otkriva i u kojoj mjeri Meksikancima znače telenovele.


 "Ljudi šalju vjenčane darove Televisi"


- Ako se dobar dečko i dobra djevojka kane vjenčati u telenoveli, ljudi šalju vjenčane darove Televisi. I idu u crkvu tražiti od svećenika da se pomoli, priča.


Tradicionalnim meksičkim čamcem trajinerom, Martina se provozala po jednom kanalu, i to u društvu mladog glumca, Andreasa Manterola.


Vožnja tradicionalnim meksičkim čamcem


Čamaca ima toliko da se sudaraju jedna u drugu, što cijelo iskustvo čini još veselijim. Ljudi si mašu, dobacuju, pjevaju.

Andreas priznaje Martini kako nije lako biti mladi glumac u Ciudad de Mexicu.


- Ne zato što nema prilika. Ima ih, i to mnogo. No, više je stvar toga kako doći do tih prilika, kaže.


- Ima mnogo glumaca, mnogo kontakata. S kim kontaktirati, koga zvati, gdje i kako dobiti ulogu? Nije teško jer ne možeš dobiti posao, nego jer ne znaš gdje početi, priznaje.


Za razliku od naših prijepodnevnih emitiranja telenovela, u Meksiku se one prikazuju navečer - u udarom terminu.


Meksiko staje kad se emitiraju telenovele


Obitelj Estrada, koja je Martinu i ekipu ugostila u svom domu, otkriva kako gledanje telenovela u Meksiku tamo doslovno zaustavi život.


- Kad je završavala telenovela Cuna de Lobos, grad je stao. Svi su gledali završnu epizodu. Na ulici nije bilo prometa. Tada je bio emitiran i predsjednički izvještaj o stanju nacije koji se i inače svake godine emitira 1. rujna, ali te je godine bila gledanija telenovela nego predsjednički izvještaj, otkrivaju.

Televisa - tvornica telenovela


Televisa je velik kompleks u gradu - tu su hangari, ogromni studiji, među kojima užurbano prolaze filmski i televizijski djelatnici.


Produkcija telenovela je toliko jaka da nadmašuje filmsku. 


Na Televisi imaju čak i školu za glumce koji izričito žele glumiti u telenovelama.


- Trenutačno ovdje imamo petnaest studija, a jedan je digitalni, otkriva Juan Osorio, producent telenovela - Televisa.


- Jedna moja telenovela bila je zapažena u Hrvatskoj, a to je Marisol. Ona je privukla mnogo pozornosti zbog sadržaja i fabule. Dosad sam producirao 36 telenovela, a, dobio sam dvadesetak nagrada, otkriva.


- Nama mnogo znači što su naši sadržaji prešli granice i oceane. Čovjek izgubi objektivnost i nije svjestan razmjera koje može postići neki proizvod, odnosno sadržaj. A osobito kada saznaš da naše telenovele pomažu kod učenja španjolskog, kaže Juan.

Otkriva kako im je važna činjenica da telenovele okupljaju obitelji, stoga izbjegavaju prikazivanje nasilja u telenovelama.


Zašto telenovele nikad neće nestati?


- One moraju poslati poruku radosti, optimizma, kaže.


- Taj žanr nikada neće prestati jer dolaze novi naraštaji. Zabavljaju ih sve te postojeće platforme, nova glazba... Ali na kraju - moraju vjerovati u ljubav - poručuje za kraj.


Ako ste propustili prvu epizodu serijala HRT-a "Serijski brijači", možete je pogledati u videoteci multimedijske platforme HRTi.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!