Kultna lutka Barbie uskoro slavi 65. rođendan

07.03.2024.

11:28

Autor: N.J./HRT/Hina

Barbie lutke
Barbie lutke
Foto: Izvor / Shutterstock

Lutka čija su (pre)sitna stopala ostavila velik kulturni trag u modernome svijetu ne pokazuje znakove posustajanja sa svojih 250 različitih poslova - bila je astronautkinja, vrhunska menadžerica i predsjednička kandidatkinja, a 9. ožujka će navršiti 65 godina.

Nadahnuće za izradu kultne Mattelove igračke i originalne Barbie plave kose u crno-bijelome kupaćem kostimu i s blago zakošenim očima godine 1959. bila je Barbara, kći njezine kreatorice Ruth Handler.

Osmislila ju je da bi na primjeru lutke svojoj kćeri pokazala kako u životu, želi li to, može birati čime će se baviti.

Barbie je od samog početka poticala mlade djevojke da slijede svoje snove, a njezin dugačak popis postignuća u karijeri trebao bi podsjetiti djevojke da mogu postati i raditi sve što požele. 

Najpoznatija lutka na svijetu našla se i na prestižnome Forbesovom popisu najmoćnijih žena svijeta. Utjecajni poslovni magazin uvrstio ju je na listu jer Barbie od 1959. simbolizira žensku snagu koja mijenja svijet nabolje.

Astronautkinja, vrhunska menadžerica i predsjednička kandidatkinja


Danas Barbie ima 250 različitih poslova, a tijekom godina Barbie je bila i najreperica (1992.), cirkuska izvođačica (1994.), predstavnica Avona (1999.), matadorka (1999), učiteljica znakovnog jezika (1999.), padobrankinja (2000), konzultantica u marketinškoj tvrtki Mary Kay (2003.), astrofizičarka (2019)...

- Barbie je u početku bila više jednodimenzionalna i prilično nerealna. Danas imamo puno Barbie luataka, a naša tvrtka ima drukčije poglede na ovaj brend, rekla je Reutersu Mattelova izvršna potpredsjednica i glavna direktorica brenda, Lisa McKnight.

Lutke Barbie danas se na tržištu nude u 35 nijansi kože, imaju 97 različitih frizura i devet tipova građe tijela. Među njima su lutke u invalidskim kolicima, lutke s Downovim sindromom, one koje pate od vitiliga, krupne Barbie lutke i one rodno neutralne.

Razvoju brenda pridonio je i komercijalni uspjeh filma "Barbie" iz 2023. u režiji Grete Gerwig s Margot Robbie i Ryanom Goslingom u glavnim ulogama. Nakon premijere filma prodaja lutke skočila je 16 posto u trećem tromjesečju. Razlika je to od 605 milijuna dolara više u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

- Tako sam zahvalna što nisam odrastala uz Barbie, rekla je aktivistica za ženska prava Gloria Steinem u dokumentarcu o Barbie iz 2018.

- Barbie je bila sve ono što mi nismo željele biti, a govorili su nam da budemo, dodala je, opisujući svoju feminističku borbu koja je šezdesetih i sedamdesetih zagovarala jednakost.

I danas neki još uvijek lutku povezuju s nerealnim proporcijama tijela, rodnim ulogama i eurocentričnim standardima ljepote, no stvari su se u međuvremenu promijenile.

One koje se odnose na proizvodnju ostale su iste, a to je ručno oslikavanje lutaka i korištenje istih šivaćih strojeva koji postoje od 1959. godine.

- Danas nam je najvažnije da pri dizajniranju uzimamo u obzir i konzultiramo se s raznim zajednicama, rekla je Kim Culmone, viša potpredsjednica Mattela zadužena za dizajn.


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!