Kip krilatog lava koji simbolizira Veneciju izrađen u Kini, a u talijanski grad je došao izvanrednim putovanjem u kojem su možda sudjelovali otac istraživača Marca Pola i dvor mongolskog vladara Kublaj-kana, objavili su znanstvenici.
04.09.2025.
12:36
Autor: L.P./HRT/Hina
Kip krilatog lava koji simbolizira Veneciju izrađen u Kini, a u talijanski grad je došao izvanrednim putovanjem u kojem su možda sudjelovali otac istraživača Marca Pola i dvor mongolskog vladara Kublaj-kana, objavili su znanstvenici.
Svake godine milijuni ljudi prođu ispod venecijanskog lava, drevne brončane skulpture koja gleda na Venecijansku lagunu s vrha stupa na Trgu svetog Marka. Međutim, mnogo toga o tom simbolu Mletačke Republike obavijeno je velom tajne. Postoje jasni znakovi da je kip imao svoju povijest i prije nego što je postavljen na stup blizu bazilike svetog Marka i Duždeve palače.
Kroz stoljeća su mu skraćivane uši, izmijenjena su mu krila, a u nekom su mu trenutku su mu uklonjeni rogovi.
- Ne znamo kad je skulptura stigla u Veneciju, kada je preinačena, tko je to učinio ni kada je postavljena na stup gdje se danas može vidjeti, kazao je u priopćenju Massimo Vidale, arheolog sa sveučilišta u Padovi i suautor novog istraživanja.
Jedini povijesni dokument koji spominje skulpturu datira iz 1293. kada je već bila oštećena i trebalo ju je popravljati. Ljubičasti granit za stup, koji je možda plijen iz križarskog pohoda na drevni Carigrad, današnji Istanbul, vjerojatno je stigao u Veneciju malo prije 1261., tvrdi se u istraživanju. U nadi da će rasvijetliti tajnovitu prošlost krilatog lava, skupina talijanskih istraživača analizirala je olovne izotope na uzorcima iz obnove spomenika 1990. godine.
Bakar korišten u izradi kipa izvađen je iz sliva rijeke Jangce u Kini, otkrila je analiza. To je daleko istočnije od ranijih teorija o podrijetlu kipa, poput toga da je nastao u venecijanskoj ljevaonici iz 12. stoljeća ili negdje u Anatoliji ili Siriji tijekom helenističkog razdoblja.
A možda se uopće ne radi o lavu. Sličniji je skulpturama za čuvanje grobnica "zhenmushou" iz kineske dinastije Tang (618.-907.), kazali su istraživači.
- Ta hibridna stvorenja imaju lavlje njuške, vatrene grive, rogove i podignuta krila pričvršćena za ramena, šiljaste i podignute uši te, ponekad, djelomično humanizirane crte lica, prema studiji objavljenoj u časopisu Antiquity.
Premda su izrađene od različitog materijala, sačuvane skulpture zhenmushou su veoma slične lavu iz Venecije, a naročito njegov "loptast nos", dodaje se u istraživanju.
Možda u prtljazi Niccola i Maffea Pola, oca i ujaka poznatog venecijanskog istraživača Marka Pola, teoretiziraju istraživači. Njih su dvojica 1265. posjetila dvor mongolskog cara Kublaj-kana u Hanbaliku, današnjem Pekingu. Moguće je da su tamo nabasali na skulpturu, tvrde istraživači.
Svega nekoliko godina prije Mletačka Republika je prihvatila lava kao svoj simbol, a "(članovi obitelji) Polo su možda dobili pomalo smionu zamisao da prenamijene skulpturu u uvjerljivog (kada se gleda izdaleka) krilatog lava", ističe se u studiji. Kip su u Veneciju možda poslali Putem svile.
No, to nije bio kraj njegovih putovanja. Nakon što je francuski general Napoleon Bonaparte porazio Mletačku Republiku 1797., krilatog lava je premjestio u Pariz. Razbijen u dijelove, nije se vratio u Veneciju sve do 1815.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora