Posljednjih godina stručnjaci za mentalno zdravlje susreću se s novim oblikom ovisnosti - o digitalnoj tehnologiji. Istraživanja pokazuju da djeca i mladi u Hrvatskoj na mobitelu provode između pet i sedam sati dnevno. Ono što posebno zabrinjava stručnjake jest da se djeca sve ranije počinju koristiti pametnim telefonima.
U ranim tinejdžerskim godinama, Nina je znala na mobitelu biti od 8 do 12 sati dnevno. Društvene mreže i različite aplikacije zamijenile su stvarni život.
- Ja vama ne mogu reći što sam radila od 8 do 12 sati, znači to je bilo samo ispunjavanje vremena. Ta moja ovisnost o društvenim mrežama i o mobitelu je trajala dugo, sigurno nekih šest do osam mjeseci kada su moji doma shvatili da to jednostavno ne može funkcionirati, govori Nina Topić, studentica, mlada ambasadorica UNICEF-a za prava djece i mladih.
Uz podršku roditelja počela je smanjivati vrijeme provedeno na telefonu. U početku to nije bilo nimalo jednostavno.
- Taj jako teški period je sigurno trajao mjesec-dva, gdje sam baš stalno posezala za mobitelom i osjećala sam potrebu da bude tu, jer sam jednostavno navikla. To je jako puno vremena za provoditi na mobitelu i onda vam je veliki šok kad ne provodite, ističe Nina Topić.
Stručnjaci ističu - prekomjerno korištenje pametnih telefona - dokazano je - ostavlja posljedice na mentalno zdravlje djece. Anksioznost, depresija, digitalna demencija samo su neke od njih.
- Dolazi do teškoća u koncentraciji, oni ne mogu pratiti nastavni proces kako bi trebali, nadalje dolazi do problema sa socijalizacijom. Budući da su se navikli socijalizirati u tom digitalnom svijetu, pojašnjava Dragana Tubić, psihologinja, Centar za nestalu i zlostavljanu djecu, Osijek.
- Nema strpljenja za ništa i kad takvoj osobi oduzmete takve nekakve sadržaje dobijete apstinencijske simptome kao i kod nekih drugih ovisnosti, ističe Željko Ključević, spec. psihijatar, voditelj Službe za mentalno zdravlje, NZJZ Splitsko-dalmatinske županije.
A dob djece, koja upotrebljavaju pametne telefone, sve je niža.
- Često se kao odgajatelj susretnem s roditeljima koji mi kažu „nisam želio kupiti svojem djetetu mobitel u 1. razredu osnovne škole, ali evo svi su imali, ja ne želim da moje dijete bude drugačije”, kaže Marijana Hinek, psihologinja, Centar za nestalu i zlostavljanu djecu, Osijek.
Digitalni svijet ne može se izbjeći, i zato je važno što prije početi s edukacijom.
- Kada definiramo pravila, na primjer da se mobitel koristi samo jedan sat dnevno, da se primarno koristi za zabavu, ali također nudimo sadržaj koji je kvalitetniji, u kojemu nešto zajedno naučimo, onda se dijete vrlo rano uči tim pravilima, ističe Igor Kanižaj, potpredsjednik Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu.
Uz edukaciju od velike je važnosti - ističu stručnjaci - prevencija, ali i obiteljsko vrijeme bez virtualnog svijeta. Jer broj djece - koja se bore s posljedicama prekomjernog korištenja mobitela - raste iz dana u dan.