Kako se zaštititi od romantičnih prijevara na internetu?

11.08.2024.

09:25

Autor: A.D./Studio 4/HRT

Internetske prijevare koje ciljaju prosječne građane postale su izuzetno raširene i raznolike. One obuhvaćaju sve od krađe identiteta do lažnih internetskih trgovina, a mnoge se temelje na zavaravanju žrtava s namjerom prikupljanja njihovih osobnih podataka ili novca. Marko Rakar, informatički stručnjak kaže kako je većina ljudi željno pažnje, prijateljstva, ljubavi i da to sve traže na internetu zato što im se čini da je upravo na internetu to najlakše pronaći.

Na što trebamo paziti i kako se možemo zaštiti? O tome je u Studiju 4 govorio Marko Rakar, informatički stručnjak.


Kako prevaranti uspijevaju uvjeriti ljude da šalju velike iznose novca, kao u nedavnom slučaju 33-godišnjakinje iz Osječko-baranjske županije?

Romantične prijevare na internetu


Rakar kaže kako svakih nekoliko tjedana policija izvještava o takvim situacijama te da nas je većina željna pažnje, prijateljstva, ljubavi i ljudi to traže na internetu zato što nam se čini da je na internetu to najlakše pronaći.


- Istovremeno, ljudi koje žele prevariti, koriste internet i vašu želju za poznanstvo i prijateljstvo da to iskoriste. oni koriste skripte koje su razvijane godinama i koje točno i pažljivo dodiruju svaku psihološku granicu koju vi možete imati i relativno brzo vas uljuljaju u osjećaj duboke povezanosti, prijateljstva, ljubavi i u jednom trenutku se ta komunikacija prebaci u: "Imam sad operaciju ili moram nešto učiniti pa fali novaca", i onda se ljudi uglavnom sami ponude da pošalju i posude novaca, pojašnjava.


Kako prepoznati pokušaj iznude novca?


Rakar kaže kako je tipično za sve takve situacije to što osoba s kojom se dopisujete - s njom se samo dopisujete. Nema videopoziva.


Prvi znak za alarm


- Dobit ćete eventualno nekakve slike, ali nikakvog osobnog kontakta, telefonskog poziva ni videopoziva neće biti. To je prvi znak za alarm. Sama činjenica da nekog poznajete nekoliko dana, eventualno tjedana, od vas traži nekakav ozbiljan novac je sama po sebi problematična, naglašava.


Dodaje i kako treba razumjeti da prevaranti "ne razgovaraju samo s vama, nego razgovaraju s desetinama ili stotinama drugih ljudi u nadi da će neka od njih popustiti i poslati novac".


Organizirane skupine


- To su dobro organizirane skupine. Najčešće to nije jedna osoba, to je veliki broj osoba koji imaju scenarij po kojem funkcioniraju. Imate jutarnju smjenu, popodnevnu, večernju, pojašnjava.


Naglašava kako bi najsigurnije bilo ne slati novac nikome koga smo upoznali preko interneta.


- Ako se osobno niste se rukovali s nekim, ako ga osobno niste upoznali, ako nemate jamstvo da ta osoba stvarno postoji - nemojte slati novac, ističe.


No, kategorija romantičnih prijevara gađa i cilja ljudsku slabost i potrebu za kontaktom, pažnjom itd., pojašnjava.


- Ako se odjednom nađete okruženi nekime tko vas obasipa pažnjom od jutra do večeri, ljudi imaju tendenciju ignorirati sve "crvene semafore" na koje naiđu, kazao je. 


- Ta vrsta prijevare vrlo često krene na društvenim mrežama, ali oni to relativno brzo prebace na neke druge alate, primjerice na WhatsApp, pojašnjava.


Pojašnjava kako to rade zato što se na "Instant Messengerima" može komuniriati s jednog računala sa stotinama ljudi istovremeno, naglašava.


Najraširenija prijevara na internet trgovinama


Kazao je kako je najraširenija prijevara ona na internet trgovinama.


- Obasipani smo raznim oglasima koji vas uvjeravaju da će vam nešto prodati za jako malo novaca. Da je kraj sezone pa se ostaci prodaju po simboličnim cijenama, ili ako ljudi kupuju računala ili tehniku onda kažu da firma odlazi u stečaj pa moraju počistiti zalihe i tako dalje. Ti internet dućani na prvi dojam izgledaju slično kao i internet dućani nekakvih reputabilnih marki ili firmi kojima vjerujemo. Međutim, oni se razlikuju po tome što na njima nema podataka o tome tko vam doista prodaje tu robu. Dakle, to je obavezan podatak koji mora biti. Vi morate znati točno naziv tvrtke, adresu, sjedište itd. To je jedan od prvih elemenata, naglašava.


Kao generalno pravilo navodi: Ako imate nešto što želite kupiti i nađete dućan koji vam se čini da je dobar, no u njemu nikad niste kupovali ili ne znate nikoga tko je kupovao i doista dobio robu, onda zamolite nekoga od tehnički obrazovanijih da provjere. 


- Zamolite ih da vide koliko je taj dućan star, da provjere na poznatim stranicama koje prate prijevare da li se taj dućan navodi. Uzmite naziv tog dućana pa "prosurfajte" i pogledajte što tražilice kažu o njemu, poručuje Rakar.


Cijeli razgovor pogledajte u nastavku:

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!